Artykuły

Hollywoodzki hit w Gdańsku

Zakochany Szekspir i Miarka za miarkę zakończą tegoroczną edycję Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

Na zakończenie 21. edycji w niedzielę 6 sierpnia będzie można zobaczyć w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (GTS) adaptację Zakochanego Szekspira w reżyserii Pawła Aignera, koprodukcję GTS i Teatru Wybrzeże.

Wszystko zaczęło się od komedii kostiumowej Johna Maddena z 1998 r., opartej na scenariuszu wybitnego dramatopisarza Toma Stopparda, która zarobiła 300 mln dola­rów. Wcześniej na wątkach szekspirowskich, tym razem z Hamleta, Stoppard oparł sztukę Rosenkrantz i Guildestern nie żyją i wyreżyserował ją z myślą o dużym ekranie.

O tym, że Zakochany Szek­spir jest majstersztykiem, świadczy również siedem Oscarów, w tym za najlepszy scenariusz. Sławę filmowi przyniosła rola Gwyneth Paltrow. Zagrała piękną Violę de Lesseps, córkę bogatego kup­ca i narzeczoną Lorda Wessex, która musi dokonać wyboru: pójść za głosem serca i spełnić swoje marzenie o aktorstwie czy poddać się woli ojca?

W gdańskiej inscenizacji w roli Violi oglądamy Martę Herman. Jej bohaterka, zafascynowana twórczością Szek­spira, w męskim przebraniu zaciąga się do teatralnej trupy, dla której pisze William. Jest rok 1593. Grany przez Michała Jarosa młody dramaturg i ak­tor obiecał nową sztukę dyrek­torowi Teatru Rose. Ma to być Romeo i Ethel, córka pirata.

Szekspir cierpi jednak na niemoc twórczą. Niespodzie­wanym natchnieniem staje się miłość do Violi, którą rozpoznaje pomimo męskiego przebrania. William też stoi przed tragicznym wyborem: ukochany teatr czy ukochana kobieta? Bo tak, jak to bywa w sztukach Szekspira, ryzyko i poświęcenie wpisane są w tragiczny los bohaterów.

Królową Elżbietę gra Małgo­rzata Brejner. W nagraniu ścieżki dźwiękowej udział wzięli m. in. kontratenor Jakub Borowczyk i Poznański Chór Kameralny Fermata pod kie­runkiem Mateusza Sibilskiego.

Zakochany Szekspir, którego widzowie zobaczą na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, to pełne rozmachu przedstawienie w stylu elżbietańskim — twierdzi reżyser Paweł Aigner. — Dyna­miczne, z dużą dawką humoru, swoją młodzieńczą energią nawiązuje do wcześniejszego spektaklu Wesołe kumoszki z Windsoru.

Oryginalna produkcja Di­sney Theatrical Productions & Sonia Friedman Produc­tions na West Endzie miała premierę w reżyserii Declana Donnellana. Jego najnowszy spektakl widzowie Festiwalu Szekspirowskiego zobaczą już w piątek. To Miarka za miarkę, wyprodukowana przez grupę Cheek by Jowl, z udziałem znakomitych aktorów Teatru Puszkina w Mo­skwie, we współpracy z Cen­trum Sztuki Barbican w Lon­dynie, Les Gémeaux/Sceaux/ Scene Nationale oraz Centro Dramático Nacional w Madry­cie. Moskiewska prasa uznała przedstawienie za „wstrząsa­jący portret współczesnej Rosji”. Pokazuje naturę wła­dzy i złożone relacje jej przedstawicieli z tak zwanymi zwykłymi ludźmi. Najmocniej napisał o spektaklu „Mir 24”: „Skorumpowany rząd kontro­luje klasztory, więzienia i domy publiczne miasta po­grążonego w chaosie (…). Szereg szybko zmieniających się widowiskowych scen przeradza się w prawdziwy thriller przeszywający całą publiczność”. Z kolei „The Times” docenił pracę akto­rów: „Rosyjscy aktorzy Decla­na Donnellana grają tak elektryzująco intensywnie i tak niepokojąco, że włos się jeży na głowie”.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji