Aleksander Wampiłow Dom z widokiem na pole. Wasyl Szuszkyn Ona więdnie, ona ginie
Tym razem Teatr Poniedziałkowy przedstawi spektakl nietypowy dla tej sceny — dwie jednoaktówki współczesnych autorów radzieckich. Elementem łączącym obie sztuki w jedną całość jest podobny klimat oraz tematyka utworów, a także (co nie bez znaczenia) osoba reżysera całości — Tadeusza Janczara (współpraca reżyserska Joanny Wiśniewskiej).
Tematem obu sztuk jest samotność, a raczej próby, jakie podejmuje człowiek, aby samotność swą przezwyciężyć. Zarówno Wampiłow, jak i Szukszyn potraktowali ten poważny przecież temat z przymrużeniem oka, w sposób niemal komediowy. Jednak tym, co dla obu pisarzy charakterystyczne, a jednocześnie bardzo cenne, jest umiejętność zespolenia elementów humorystycznych z głębokim liryzmem. Postacie występujące w obu jednoaktówkach nie mają w sobie nic z jednowymiarowych, komediowych typów ludzkich. Wampiłow i Szukszyn rysują bowiem bardzo subtelny obraz psychologiczny swych bohaterów, dając tym samym pole do popisu występującym w spektaklu aktorom. W Domu z widokiem na pole zobaczymy Ewę Ziętek i Krzysztofa Wieczorka, zaś w sztuce Szukszyna grają — Małgorzata Lorentowicz, Tadeusz Janczar i Mieczysław Hryniewicz.
Warto także dodać, że jednoaktówka Szukszyna Ona więdnie, ona ginie jest telewizyjną adaptacją krótkiego opowiadania pod tym samym tytułem. Rozwinięta wersja tego opowiadania legła u podstaw scenariusza filmu radzieckiego Wezwij mnie w świetlistą dal, nagrodzonego w Mannheim w 1977 roku i wyświetlanego u nas na ostatnich Konfrontacjach.