Dwie radzieckie jednoaktówki
Dość nietypowy spektakl przygotowała na świąteczny poniedziałek TV w swym reprezentacyjnym teatrze. Jest to bowiem spektakl składający się z dwóch współczesnych jednoaktówek, dwóch różnych autorów radzieckich.
Jednoaktówka pierwsza to Dom z widokiem na pole Aleksandra Wampiłowa, druga zaś to — Ona więdnie, ona ginie Wasyla Szukszyna.
Są jednak elementy, które obie te jednoaktówki dość wyraźnie łączą w jedną całość. Elementy te to przede wszystkim podobna tematyka obu utworów, a także podobny klimat, czy wreszcie osoba reżysera Tadeusza Janczara, który obie rzeczy zrealizował.
Aleksander Wampiłow, autor granej obecnie przez nasze teatry sztuki Zeszłego lata w Czulimsku i Wasyl Szukszyn — najbardziej znany z wyreżyserowanej przez siebie Kaliny czerwonej — należą do czołowych twórców radzieckiej dramaturgii, z zasady poruszających w swych utworach najprostsze sprawy ludzkie. Będą to więc takie sprawy jak: potrzeba miłości, przyjaźni, próby ucieczki przed samotnością.
I ten właśnie nurt dramaturgii radzieckiej reprezentują wyreżyserowane przez Tadeusza Janczara jednoaktówki.
U Wampiłowa odjazd wiejskiego nauczyciela do miasta staje się życiową próbą dla zakochanej w nim skrycie księgowej. Motyw ten rozegrany w komediowej konwencji, komentowany dowcipnymi przyśpiewkami chóru, skłania do wcale przecież niebagatelnej refleksji nad niemożliwością oszukania losu.
U Szukszyna — któraś już z rzędu wizyta samotnego mężczyzny w domu opuszczonej przez męża żony i matki — również nie kończy się happy endem. I ta jednoaktówka, będąca notabene telewizyjną adaptacją krótkiego opowiadania pod tym samym tytułem, skłania do głębokich refleksji nad ludzkim losem.
Umiejętność zespolenia elementów humorystycznych z głębokim liryzmem — to chyba najbardziej charakterystyczna cecha obu utworów, które zobaczymy na małym ekranie. A jeśli dodać do tego jeszcze bardzo subtelny obraz psychologiczny wszystkich postaci występujących w tych jednoaktówkach — to nie trzeba chyba specjalnie dodawać, iż czeka nas interesujące widowisko.
Oba utwory, o których mowa, dają bogate pole do popisu aktorom, bowiem prezentują one postacie wielowymiarowe jak najdalsze od popularnych komediowych schematów.
Reżyser postarał się więc c bardzo interesującą obsadę aktorską. W Domu z widokiem na morze zobaczymy Ewę Ziętek i Krzysztofa Wieczorka, zaś w sztuce Szukszyna — Małgorzatę Lorentowicz, Mieczysława Hryniewicza i samego reżysera, a więc Tadeusza Janczara.