Artykuły

Dama pikowa

W niedzielę i poniedziałek o godz. 18.30 na sce­nie operowej w Teatrze im. Słowackiego pre­mierowe przedstawie­nia Damy pikowej Czajkowskiego.

Libretto na podstawie opowiada­nia Puszkina napisał brat kompozyto­ra Modest Czajkowski Damę pikową Czajkowski pisał szybko — od koń­ca stycznia do połowy marca 1890 r. powstał szkic, w kwietniu wyciąg for­tepianowy; partytura została ukończo­na w czerwcu. Komponowanie wiąza­ło się z silnymi emocjami. „W niektó­rych miejscach zdarzało mi się poczuć nagle tak straszliwy lęk, taki strach i dzi­kie przerażenie, że na pewno po czę­ści udzieli się publiczności przy słu­chaniu” — pisał w liście.

19 grudnia tegoż roku w operze pe­tersburskiej odbyło się przedstawie­nie prapremierowe. „Od początku do końca opera miała ogromne powodze­nie, po każdym obrazie wywoływano autora i wykonawców. Po I akcie ofia­rowano kompozytorowi srebrny wie­niec, po drugim — ogromną wawrzynową lirę” — pisał główny reżyser teatru Giennadij Kondratiew do dyrektora carskich teatrów.

Bohaterem Damy pikowej jest Herman, niebogaty oficer, zakocha­ny w pięknej Lizie. Liza ma wyjść za księcia Jeleckiego, choć serce skła­nia ją ku Hermanowi. Herman ma jednak drugą namiętność — hazard. Pragnie poznać tajemnicę trzech za­wsze wygrywających kart — ten sekret należy do babki Lizy, starej hrabiny zwanej Damą pikową. Powtarzana w towarzystwie legenda głosi, że hra­bina wyjawiła w przeszłości sekret dwóm osobom — trzecia będzie spraw­cą jej śmierci…

Kierownikiem muzycznym jest Iwona Sowińska, absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej, zwią­zana z Operą Narodową w Warszawie (asystentka dyrygentów, m.in. Kazimierza Korda przy Damie pikowej reżyserowanej przez Mariusza Trelińskiego w 2004 r.), a reżyserem — Krzysztof Nazar. Scenografię zaprojektował Marek Chowaniec, kostiumy-Zofia de Ines.

W obsadzie m.in.: Ewa Biegas/Magdalena Nowacka (Liza), Krzysztof Bednarek/Paweł Wunder (Herman), Andrzej Biegun/Przemysław Firek (Tomski), Grzegorz Pazik/Artur Ruciński (Jelecki), Alicha Węgorzewska-Whiskerd/Bożena Zawiślak-Dolny (Hrabina) oraz orkiestra, chór i balet Opery Krakowskiej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji