Leopold Dutkiewicz
DUTKIEWICZ Leopold Stefan, pseudonim Janusz Wit (16 września 1910 Lwów – 23 lipca 1987 Bielsko-Biała),
kierownik literacki teatru, reżyser.
Był synem ślusarza, pracownika kolei, Franciszka Dutkiewicza, i Antoniny z domu Bochatsek; mężem najpierw Bronisławy z domu Śmietanka (ślub w 1941 we Lwowie), potem Jadwigi z domu Golec. W 1937 ukończył filologię polską na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie. Po II wojnie światowej, w 1945 przyjechał do Polski. Uczył w szkole w Prudniku na Śląsku Opolskim, był też dziennikarzem i od 1948 pracował w Bielsku: do 1951 był kierownikiem oddziału redakcji „Trybuny Robotniczej”, w 1951–52 kierownikiem literackim wytwórni Filmów Rysunkowych „Śląsk”. W 1952 w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej reżyserował (z Ireną Wojutycką) Pieśń Sarmiko i Felka z cyrku, a 1 marca 1953 został kierownikiem literackim tego teatru i funkcję tę pełnił do 30 września 1956.
Nadal reżyserował, m.in.: Dzielną Din, Dary wiatru północnego, Czerwony samochodzik, Lucynkę, czyli Czary-mary, smoczy ząb oraz Jasia i Małgosię. Przygotowywał aktorów Banialuki do egzaminów eksternistycznych. Dla wydania jubileuszowego Dwudziestolecie Teatru Lalek Banialuka 1947–1967 opracował kronikę teatru. Nie otrzymał zawodowych uprawnień reżyserskich i musiał opuścić teatr. W 1957–67 współpracował z „Kroniką Beskidzką”, gdzie pisał m.in. recenzje z przedstawień teatrów lalkowych. Publikował i był członkiem kolegium redakcyjnego „Kalendarza Beskidzkiego”. Od 1977 pracował w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Bielsku-Białej, publikował w „Kwartalniku Metodycznym”.
Bibliografia
Almanach 1986/87; 40 lat Teatru Lalek Banialuka. Red. L. Kozień, Bielsko-Biała 1987; Dwudziestolecie Teatru Lalek Banialuka 1947–1967, Bielsko-Biała 1967; Jurkowski: Moje pokolenie (il.); 100 przedstawień teatru lalek; Sylwetki twórców i popularyzatorów kultury i sztuki woj. bielskiego, Bielsko-Biała 1987; T. Lalek Banialuka 1947–97; Akta, T. Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.