Pola Bukietyńska
BUKIETYŃSKA Pola, właściwie Apolonia Bukietyńska, z domu Pomietlarz (15 stycznia 1917 Oświęcim – 24 maja 1981 Katowice),
śpiewaczka.
Była córką rzemieślnika Józefa Pomietlarza i Franciszki z domu Piegza; żoną nauczyciela Adama Bukietyńskiego (ślub 4 lutego 1945 w Oświęcimiu). Po uzyskaniu matury w prywatnym gimnazjum koedukacyjnym w Oświęcimiu (1935), kształciła się w Konserwatorium Muzycznym w Krakowie (1935–38) w grze na fortepianie i śpiewie solowym. Od 1936 studiowała też na Uniwersytecie Jagiellońskim na wydziale filozoficznym (przyroda) i medycznym (Studium Wychowania Fizycznego, na którym w 1939 uzyskała absolutorium). Podczas wojny pracowała w 1940–41 jako księgowa w przedsiębiorstwie kominiarskim w Oświęcimiu i Wadowicach, a w 1942–45 w oddziale meldunkowym Magistratu w Oświęcimiu oraz w tutejszym Urzędzie Stanu Cywilnego.
Po ślubie, do 1949 mieszkała w Bielsku, gdzie w 1 połowie sezonu 1945/46 występowała w przedstawieniach amatorskich Sekcji Dramatycznej Towarzystwa Teatru Polskiego. Brała lekcje śpiewu u Anieli Szlemińskiej; kształciła też głos u M. Boučkowej.
Od 1 września 1949 do 31 stycznia 1974 była solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. Obdarzona sopranem lirycznym o urzekającej barwie i pełna wdzięku, od razu po debiucie 10 grudnia 1949 jako Antonia i Muza w Opowieściach Hoffmanna, zdobyła uznanie krytyki i sympatię publiczności. Wykonywała najpierw małe role: Chloe (Dama pikowa, 1950), Laury (Casanova, 1951), Olgi (Rusałka Aleksandra Dargomyżskiego, 1951), a potem już znaczące, takie jak: Marzenka (Sprzedana narzeczona, 1953), Dziewczyna (Janko muzykant, 1953), Zosia (Flis, 1954), Wojewodzianka (Zaczarowane koło, 1955), Dziewczyna i Zosia (Widma, 1956), Micaela (Carmen; 1956, 1966), tytułowa Manon (1957) i Mądra (1958), Marka (Krutniawa, 1959), Hanna (Straszny dwór, 1962, 1967), Roksana (Cyrano de Bergerac Romualda Twardowskiego, 1963). Występowała też jako Małgorzata (Faust, m.in. w 1952, 1959 i 1963), Charlotte (Werther, 1963), Bronka (Janek), Mimi (Cyganeria). Z powodzeniem śpiewała partie w operach Mozarta: Paminy (Czarodziejski flet, 1954; także w setnym przedstawieniu 6 grudnia 1961), Blondy (Uprowadzenie z seraju, 1956), Fiordiligi (Cosi fan tutte, 1957), Hrabiny (Wesele Figara, 1959), Elwiry (Don Juan, 1965).
Jej predyspozycje i sztukę wykonawczą trafnie oceniał w połowie lat 50. A. Dygacz:
łączy dobre warunki sceniczne z wysoką kulturą muzyczną oraz głosem dużym, świetnie wyszkolonym, wyjątkowo pięknego gatunku. W rolach Bukietyńskiej znakomita sztuka śpiewacza
i dobra gra aktorska znajduje harmonijne zespolenie. Szczególnym powodzeniem cieszy się Bukietyńśka jako Małgorzata w Fauście, Marzenka w Sprzedanej narzeczonej
i Pamina w Czarodziejskim flecie.
Śpiewała gościnnie na krajowych scenach operowych, na przykład Micaelę w Carmen w 1969 w Krakowie (27 kwietnia) i Wrocławiu (5 czerwca). Z Operą Śląską występowała też w innych miastach, na przykład w Łodzi (1951, 1952, 1954), w Poznaniu na Festiwalu Oper Polskich i Baletów (16–17 października 1964; jako Roksana w Cyranie de Bergerac), w Kudowie Zdroju na Festiwalu Moniuszkowskim (lipiec 1965; Hanna w Strasznym dworze).
W 1973 obchodziła jubileusz 25-lecia pracy artystycznej. W sezonie 1973/74 kończyła karierę rolą Mimi w Cyganerii. Od 1 lutego 1974 odeszła na emeryturę.
Miała rozległy repertuar estradowy i symfoniczny; śpiewała na przykład partie sopranowe w Requiem Mozarta, w IV Symfonii Mahlera, pieśni rosyjskie i niemieckie. Dokonała wielu nagrań, m.in. duetów operowych z Bogdanem Paprockim.
Bibliografia
Komorowska: Kronika t. muz. 1944–89; Linert: T. w Bielsku-Białej 1945–2000; Opera Śląska 1945–35 s. 60-61 (A. Dygacz; il.); Pół wieku Opery Śląskiej 1945–2000 (il.); Angora 2011 nr 41 (S. Pietras); Dz. Zach. 1974 nr 8; Akt zgonu nr 1779/1981, Arch. USC Katowice; Akta, Opera Śląska Bytom; Programy, IS PAN.
Ikonografia
Fot. – Arch. Opery Śląskiej Bytom, IS PAN, ITWarszawa, MTWarszawa.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.
Biogram w Almanachu Sceny Polskiej
Pola (Apolonia) Bukietyńska (15 I 1917 Oświęcim - 24 V 1981 Katowice), śpiewaczka. Studia muzyczne ukończyła w Czechosłowacji. Od sez. 1949/50 była solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. W swym repertuarze miała m. in następujące partie sopranowe: Micaela ("Carmen" Bizeta), Mimi ("Cyganeria" Pucciniego), Małgorzata ("Faust" Gounoda), Marzenka ("Sprzedana narzeczona" Smetany), Blonda ("Uprowadzenie z Seraju" Mozarta). W 1973 obchodziła jubileusz 25-lecia pracy artystycznej. Z końcem sez. 1973/74 ustąpiła ze sceny.
Źródło: Almanach sceny polskiej 1980/81