Mieczysława Budzanowska
BUDZANOWSKA Mieczysława, zamężna Rozmarynowska (26 sierpnia 1898 – 1 grudnia 1997 Los Angeles),
aktorka.
Była córką Budzanowskiego i Babeckiej; żoną aktora Henryka Rozmarynowskiego; matką aktorki Katarzyny Rozmarynowskiej (urodzonej w 1934 w Warszawie), występującej na scenach amerykańskich pod pseudonimem Katherine Henryk. Debiutowała 24 czerwca 1921 w Teatrze Miejskim we Lwowie w roli Adasia Norskiego (Willa nad morzem), a w sezonie 1922/23 występowała w lwowskim teatrze Ul.
Później przybyła do Warszawy, gdzie w sezonie 1924/25 grała w Teatrze im. Bogusławskiego pod dyrekcją Leona Schillera, m.in. Pasterkę (Bandurka), Mamiliusza (Opowieść zimowa), Anioła (Pasterka wśród wilków), Kwiat Wiśni (Złoty płaszcz), Kasię (Żołnierz królowej Madagaskaru). W sezonie 1925/26 wróciła do Lwowa i występowała w teatrze artystyczno-literackim Semafor, gdzie według recenzenta „Świata Literackiego i Teatralnego” odniosła sukces w roli Amala (Poczta), a potem Pani w farsie japońskiej Hanako; była też Hanką w programie piosenek podmiejskich pod tytułem Poczekaj, Hanka oraz jedną z wykonawczyń pieśni łowickich w widowisku Od Łowicza.
W lutym i marcu 1926 brała udział w objeździe Semafora po Polsce; grano m.in. w Teatrze Bagatela w Krakowie. W lipcu 1926 zagrała Franię (Moralność przede wszystkim) w Teatrze Miejskim we Lwowie. W sezonie 1926/27 była w zespole Mieczysława Denhoff-Gołogowskiego i Karola Wojciechowskiego w Płocku, a w 1928/29 w Teatrze Rozmaitości w Częstochowie, gdzie, według B. Horowicza, „w śpiewie wymusztrowana przez Schillera” dobrze zagrała Nitouche.
Potem mieszkała znów we Lwowie, a po urodzeniu syna w 1930, zrezygnowała ze sceny. Wiadomo jeszcze, że w sierpniu 1932 brała udział w występach warszawskiego Teatru im. Żeromskiego w Gdańsku, ze sztuką Białe fartuszki. Później nie wróciła już na scenę. Pod koniec lat 30. wyjechała z rodziną z kraju. Od 1938 przebywali we Francji. W 1941 wypłynęli z Lizbony do USA, zamieszkali w Nowym Jorku i pozostali na emigracji.
Bibliografia
Ciesielski: Teatr pol. w Gdańsku; Horowicz: Nim przeminie; Konarska-Pabiniak: Repertuar; Parandowski (tu błędnie Maria B.); Szczublewski: Artyści i urzędnicy; Życie teatr. w Częstochowie; Kur. Warsz. 1924 nr 237; Pam. Teatr. 1991 z. 2 s. 320, 2009 z. 1–2 s. 63; Scena Pol. 1922 z. 11–12, 1924 z. 4, 1925 z. 1–3, 1929 z. 5; Świat Lit. i Teatr. 1926 nr 2; Wiek Nowy 1926 nr 7384; Życie Teatr. 1925 z. 38, 41; Afisze i programy, IS PAN; Korespondencja M. Rozmarynowskiej z Janiną Wróblewską, Zb. Specjalne PAN; Kułaga: T. Bagatela; Spis ZASP 1927; Hałabuda: Repertuar; www.ancestry.com
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.