Osoby

Trwa wczytywanie

Stanisław Iżela

IŻELA Stanisław (4 maja 1914 Zator koło Oświęcimia – 3 października 2000 Bydgoszcz),

śpiewak. 

Był synem Józefa Iżeli i Marii z Janiszewskich. Wczesne lata szkolne spędził u krakowskich księży misjonarzy, potem ukończył średnią Szkołę Ekonomiczno-Handlową w Krakowie (1932) i wstąpił tu do Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego, do klasy śpiewu S. Romanowskiego. W 1934 został powołany do służby wojskowej; odbył ją w Szkole Podchorążych w Zegrzu. Po wybuchu II wojny światowej walczył w kampanii wrześniowej 1939. W okresie okupacji niemieckiej w Krakowie uczył się śpiewu u G. Serafina. Był żołnierzem AK w Zgrupowaniu „Żelbet” (działał w jednostce radiotelegraficznej), przebył też obóz jeniecki. 

W 1948 uzyskał w Szczecinie uprawnienia śpiewaka-solisty; związał się tu z Artosem i do 31 grudnia 1950 często występował na terenie Pomorza. Później zamieszkał w Bydgoszczy i od 1 stycznia 1951 do 1 lutego 1956 był solistą Zespołu Pieśni i Tańca Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Nadal kształcił głos u Felicji Krysiewiczowej. Zaangażował się w działalność Studia Operowego, które stało się zalążkiem stałej sceny operowej w Bydgoszczy. W premierze inauguracyjnej tego Studia,  21 września 1956, śpiewał tenorową partię Franka we Flisie, a w 1957 obsadzono go w głównej roli Barinkaya w Baronie cygańskim. Od wykonania w 1958 partii Stefana w Strasznym dworze, bywał wyróżniany w recenzjach.

Przystojny, wysportowany (grał w piłkę nożną w drużynach Krakowa, a potem Bydgoszczy), pełen wdzięku, scenicznej werwy i komediowych talentów, należał do  ulubieńców publiczności na scenie bydgoskiej Opery i Operetki. Wśród jego ról operowych przeważały, poza Geraldem (Lakmé, 1959), drugoplanowe lub charakterystyczne. 

Były to: w 1959 Spalanzani i Franciszek (Opowieści Hoffmanna) – „utrzymane w dobrych tradycjach buffo”; w 1960 bardzo dobry Dzidzi (Hrabina); w 1962 Pantalone (Ciekawskie niewiasty) i Triquet (Eugeniusz Oniegin); w 1964 Gaston (Traviata) i Pedrillo (Uprowadzenie z seraju); w 1965 Goro (Madame Butterfly) i Beppo (Fra Diavolo); poza tym także: Spoletta (Tosca, 1966), Borsa (Rigoletto, 1967), Filch (Opera żebracza Benjamina Brittena, 1968), Damazy (Straszny dwór, 1969), a w 1971 Monostatos (Czarodziejski flet) i Cmojnacki (Zaczarowane koło Jerzego Gablenza). Doskonale czuł się w konwencji operetki. Grał Raula de Gardefeu (Życie paryskie, 1960), Ollendorfa (Student żebrak, 1963), Barona w Cnotliwej Zuzannie i Bogdana w Helu (1965), Niegusa (Wesoła wdówka, 1966), Boniego (Księżniczka czardasza, 1968), Teofila Beaubuissona (Bal w operze, 1971). 

Niemały miał udział w zorganizowaniu objazdowej Bydgoskiej Komedii Muzycznej (1958) i grał w jej przedstawieniach, np. Porucznika de Champlatreux w Nitouche. Był nieporównanym Eisensteinem w Zemście nietoperza i od 1961 występował w tej roli przez 10 sezonów. W zespole Opery i Operetki w Bydgoszczy pozostawał do końca sezonu 1973/74. Obchodził tu 28 kwietnia 1973 jubileusz 25-lecia pracy artystycznej i 6 maja tego roku wystąpił w roli Beaubuissona w Balu w operze. Po odejściu w 1975 z teatru, grał Eisensteina w Zemście nietoperza jeszcze kilka lat w objazdach po kraju, zaangażowany przez Estradę Poznańską. W 1958 w Paryżu śpiewał na światowym zjeździe kombatantów.

Działał społecznie w Związku Pracowników Kultury i Sztuki, a później w SPATiF-ZASP-ie. Założył w macierzystym teatrze Koło Seniorów „Cyganeria” i był jego przewodniczącym. 

Bibliografia

Bydg. leksykon operowy (il.); 10 lat Opery i Operetki w Bydgoszczy 1956–1966, Bydgoszcz 1966 (il.); Opera w Bydgoszczy 1956–86 s. 51–52 (Wywiad z I.); Weber: Z dziejów opery w Bydgoszczy (il.); Bydg. Informator Kult., listopad 2000 (il.); Gaz. Wyb. (Bydgoszcz) 2000 (5 i 6 X oraz 31 X–1 XI; il.); Teatr 1959 nr 12 (W. Rudziński; cyt.); Akta (fot.), ZASP; www.encyklopediaeatru.pl 

Ikonografia

Fot. – IS PAN, ITWarszawa.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.

array(5) { ["current_page"]=> int(1) ["total_pages"]=> int(1) ["total_count"]=> int(4) ["number_of_photos"]=> int(10) ["photos"]=> array(4) { [0]=> array(2) { ["description"]=> string(195) "Księżniczka czardasza, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 31 grudnia 1968. Na zdjęciu: Iżela Stanisław, Herdzin Henryk, Nitecka Barbara, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/145648" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/164912.jpg" } [1]=> array(2) { ["description"]=> string(221) "Uprowadzenie z Seraju, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 7 stycznia 1964. Na zdjęciu: Bojanowska Magdalena, Iżela Stanisław, Zagórzanka Barbara, Kosmowski Henryk, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/144647" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/163892.jpg" } [2]=> array(2) { ["description"]=> string(186) "Opiekun mojej żony, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 14 maja 1973. Na zdjęciu: Wolańska Wanda, Trella Piotr, Iżela Stanisław, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/142623" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/161846.jpg" } [3]=> array(2) { ["description"]=> string(231) "Opiekun mojej żony, Opera i Operetka, Bydgoszcz, prem. 14 maja 1973. Na zdjęciu: Iżela Stanisław, Czarnecka Teresa, Łodziński Jerzy, Budzyński Witold, Kotowski Ferdynand, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/142635" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/161858.jpg" } } }
10 zdjęcia w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji