Osoby

Trwa wczytywanie

Aleksander Fogiel

FOGIEL Aleksander (26 lutego 1910 Siedlce – 17 stycznia 1996 Łódź),

aktor, scenograf, reżyser, kierownik artystyczny teatru. 

Był synem Michała Fogla, maszynisty kolejowego, i Stanisławy z Domańskich; stryjecznym bratem piosenkarza Mieczysława Fogga (właściwie Fogla; 1901–1990); mężem Celiny z Dąbrowskich, potem tancerki Lucyny Łakomówny (ślub 19 sierpnia 1995 w Helu, po 50. latach wspólnego życia); ojcem tancerza Waldemara Fogla (zob. t. 2) oraz aktorów: TomaszaAndrzeja Foglów. W czasie I wojny światowej wyjechał z rodziną w głąb Rosji (ojciec kierował pociągiem sanitarnym). Do 1918 mieszkał i uczył się w szkółce polskiej w Twerze nad Wołgą. W 1918–25 był uczniem Gimnazjum im. Szwendowskiego w Siedlcach, potem Technicznej Szkoły Kolejowej w Warszawie. Od 1926 łączył pracę na kolei z wieczorową nauką w warszawskiej Miejskiej Szkole Rysunku i Zdobnictwa. Praktykował jako malarz teatralny u Wincentego Drabika

W 1928 został pomocnikiem dekoratora; pierwsze prace tworzył w pracowni Józefa Galewskiego w warszawskim teatrze Qui Pro Quo oraz w garnizonowym teatrze Domu Żołnierza, gdzie w tymże roku debiutował jako aktor rolą Antosia (Karpaccy górale). Od 1929 organizował amatorskie przedstawienia Stowarzyszenia Artystyczno-Teatralnego „Cyganeria” w Rembertowie, a w 1933–39 w teatrze garnizonowym w Siedlcach, gdzie był kierownikiem artystycznym, dekoratorem, aktorem (np. Boruta w Zaczarowanym kole; Literat we Freuda teorii snów) i autorem wystawianych rewii i sztuk (Napoleon, Orlęta, Szpicle idą). W kościołach projektował coroczne groby wielkanocne. 

W czasie II wojny światowej zajmował się handlem. Po ustąpieniu Niemców z Siedlec w 1944, został dyrektorem Teatru Frontowego 8 Dywizji Piechoty II Armii Wojska Polskiego. Własne widowisko pod tytułem Wigilia pod gwiazdami wystawiał w lasach pod Mordami, a 8 lutego 1945 jego zespół dał koncert na gruzach Warszawy. Później został kierownikiem artystycznym teatru Domu Żołnierza w Poznaniu, potem we Wrocławiu przy Okręgowym Komitecie Związków Zawodowych założył (z Marcinem Godziszem) w 1945 Teatr Popularny i do 1947 był jego kierownikiem artystycznym, aktorem, reżyserem i scenografem. Działalność zainaugurował 27 września 1945 premierą własnej komedii muzycznej Wyspa Hibiskusów (pod pseudonimem literackim A. Jadźwing). Po likwidacji Teatru Popularnego i przejęciu sali przez Teatry Dolnośląskie, został na sezony 1947/48 i 1948/49 zaangażowany do zespołu tychże. W sezonach 1949/50 i 1950/51 występował w Teatrach Miejskich w Częstochowie, np. jako tytułowy Rycerz Samochwał, Szwejk (Nowe przygody Szwejka), wystawił z własną scenografią Tay-Yang budzi się (jego warsztat reżyserski). Od 1 maja 1951 należał do zespołu Teatrów Dramatycznych w Poznaniu, a od 1 listopada 1951 do 1958 w Szczecinie był aktorem, reżyserem i scenografem Teatrów Dramatycznych oraz etatowym reżyserem Polskiego Radia. 

W 1953 zdał w Krakowie eksternistyczny egzamin aktorski. Na scenach szczecińskich „dojrzało i zaowocowało” (Władysław Orłowski) jego aktorstwo.

Rolą Bogusławskiego stał się współtwórcą wybitnej inscenizacji sztuki Król i aktor (1952), błysnął również swoimi szerokimi możliwościami aktorskimi jako Markiz Posa w Don Carlosie (1953), obok potknięć, miał piękne, a nawet świetne momenty.

I „choć warunki aktorskie – jak zauważył Edward Csató – niekoniecznie predestynują go do ról markizów, zagrał Pozę bardzo dobrze, dając postać prostą, głęboko przeświadczoną o słuszności swej ideologii i walczącą o nią bez kompromisu”. Ważną w karierze Fogla była tytułowa rola Wilhelma Tella (1955), dzięki której, zdaniem Orłowskiego dołączył do najlepszych aktorów kraju, zaś jako Radziwiłł (Panie Kochanku, 1956)

ujawnił predyspozycje do przedstawiania postaci sarmackich,

w których wady narodowe idą w zawody z jedynym w swoim rodzaju wdziękiem.

Grał też Podkolesina (Ożenek, 1952), Croftsa (Profesja pani Warren, 1955); reżyserował m.in.: Szkołę żon (1952), Chorego z urojenia i Strachy (1957), Awanturę w Chioggi (1958). Do większości z nich oraz do Cyrulika sewilskiego (1955) opracował również scenografię. Od 1 października 1955 do 14 września 1956 był równocześnie  reżyserem, scenografem i kierownikiem artystycznym szczecińskiego Teatru Lalek Rusałka. 

W sezonie 1958/59 reżyserował w szczecińskiej Operetce Wyspę Hibiskusów; współpracował jako aktor i scenograf z Estradą Szczecińską. W sezonach 1959/60–1962/63 i 1967/68–1978/79 występował w Teatrze Powszechnym w Łodzi, a w 1963/64–1965/66 w Teatrze im. Jaracza. Był jednym z najpopularniejszych aktorów scen łódzkich, zagrał na nich swe najlepsze role, tworząc mocne, sugestywne postacie, np. doskonałego Sierżanta Mitschema w Błękitnym patrolu (1959), „jedno ze znakomitszych dokonań scenicznych Fogla”, jak podkreślał obecny na premierze autor czy „z rozmachem i pełnią prawdy życiowej pokazanego Beaudricourta w Skowronku” (1960), pisał Orłowski. Z kolei Irena Bołtuć wspominała brawurowo zagranego Wistowskiego (Grube ryby, 1961) i zabawnego Pana Pickwicka (Klub Pickwicka, 1963):

Wielki, gruby, falstaffowskiej postury, miał wiele aktorskiego ciepła i równocześnie siły komicznej. 

Grał jeszcze wiele ról komediowych, większych i małych, np.: Sarkę-Farkę (Igraszki z diabłem, 1964), Sir Tobiasza Czkawkę (Wieczór Trzech Króli, 1964) oraz „kapitalną Matkę Przełożoną” (Mniszki, 1971), „w pamięci pozostał jako Pistol” (Henryk V, 1970). W Łodzi reżyserował sporadycznie (np. Idiotkę, 1962). Poza sceną macierzystą grał np. Mitschema (Błękitny patrol, własna reżyseria i scenografia) w Teatrze Dolnośląskim w Jeleniej Górze (1962), Burmistrza (Ten nieznajomy) w warszawskim Teatrze Ludowym (1965), Kuźmę (Czapa, czyli Śmierć na raty; z własną scenografią) i Sokratesa (Obrona Ksantypy) w Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim (sezon 1979/80). Jesienią 1980 udał się na tournée po USA i Kanadzie, odwiedzając 38 miast z własnym widowiskiem Wieczerza Wigilijna u Księcia Radziwiłła. W Chicago, New Jersey i Nowym Jorku środowiska polonijne zorganizowały mu jubileusz 50-Iecia pracy artystycznej, otrzymał też Złoty Medal 200-lecia Stanów Zjednoczonych za krzewienie polskiej kultury w Ameryce. Od 1 stycznia 1981 był na emeryturze, ale nadal reżyserował i grał, np. w 1982–84 w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu: Starca (Szczęśliwe wydarzenie), Generała (Koń trojański zdycha, we własnej reżyserii, scenografii i oprawie muzycznej). W 1985–88 był po raz kolejny w zespole łódzkiego Teatru Powszechnego; grał m.in.: Krawca (Pociągi pod specjalnym nadzorem) i Grumia (Poskromienie złośnicy). W 1987 obchodził tu jubileusz 60-lecia pracy teatralnej i 30-lecia filmowej. 

Wystąpił w kilkunastu spektaklach Teatru TV, np. jako: Jenialkiewicz (Wielki człowiek do małych interesów, 1973), Żarkow (Od wieczora do południa, 1974). Zagrał około 400. ról w teatrze, reżyserował ponad 100 przedstawień, do 70. opracował scenografię. 

Był popularnym aktorem filmowym; debiutował w filmie Zew morza w 1927, a w okresie powojennym, w 1958–94 zagrał ponad 170 ról i epizodów, najbardziej znane, to: Apostoł w Bazie ludzi umarłych i Maciek z Bogdańca w Krzyżakach

Orłowski pisał o Foglu:

Należy do aktorów, których wystarczy raz zobaczyć, by obraz ich zapadł w pamięć. Z pewnością duże znaczenie ma tu aparycja. Zwaliste, jakby w jednej bryle marmuru wykute ciało, grube, lecz wyraziste rysy, żywe oko. Do tego charakterystyczny głos, szorstki, a jednocześnie łagodzony lekkim zaśpiewem [...] Te cechy fizyczne predestynują aktora szczególnie do grania ludzi twardych, nieskomplikowanych, rubasznych. Zadziwia autentyzmem i łatwością, z jaką osiąga zamierzony efekt, zarówno grąjąc chłopa, prostego żołnierza, jak i majestat królewski,

a prywatnie „swoją żywotnością, temperamentem, pomysłowością” (Bohdan Gadomski). 

W 1979 został Członkiem Zasłużonym SPATiF-ZASP-u. Był laureatem wielu nagród i wyróżnień krajowych. Pisał pamiętniki; ich fragmenty publikował w „Ziemi Kaliskiej”, „Tygodniku Siedleckim” i „Ekranie”. W 1987 w Muzeum Kinematografii w Łodzi prezentowana była wystawa fotograficzna „Aleksander Fogiel. Portret”. 

Bibliografia

Almanach 1995/96; 40 lat T. Powszechnego w Łodzi (il.); 20 lat T. Powszechnego w Łodzi 1945–65 (il.); XXV lat Operetki Wrocł. 1955–80; Eberhardt: Aktorzy (il.); Jankowski, Misiorny; Kamińska, Szmidt. Byliśmy w teatrze; Kaszyński: Teatr łódz. (il.); Kelera: Wrocław; Marczak-Oborski: Teatr 1918–65; Misiorny: Teatry Ziem Zachodnich; Pleciuga XXV lat; Powszechny nie tylko z imienia s. 59, 64 (I. Bułtuć), il. nr 54; Sośnicki: 40 lat (il.); Teatry w Szczecinie 1945–65 (il.); T. Polski Wrocław 1945–65 (il.); J. Urbankiewicz: Szmerek na widowni. Łódź 1984; Wrocławski T. Muzyczny 1955–95; Gaz. Wyb. 1996 nr 25 (il.); Odgłosy 1960 nr 1, 1963 nr 39 (sylwetka F.; il.). 1984 nr 20 (B. Gadomski; il.); Prz. Tyg. 1987 nr 32; Sztandar Młodych 1981 nr 138 (il.); Teatr 1953 nr 14 (E. Csató), 1966 nr 4 (il.), 1979 nr 21 (W. Orłowski; il.), 1981 nr 6, 1996 nr 4; Akt ślubu, Arch. USC Hel; Akta (fot.), ZASP; Programy i wycinki prasowe, IS PAN; Materiały dotyczące życia i działalności F. oraz fot. w zb. L. Lakomówny-Fogiel, Łódź i w Red. SBTP IS PAN; Almanach 1944–59; w ww.filmpolski.pl 

Ikonografia

B. Rajkowski: F. jako Kapitan Maksymow (Za tych, co na morzu), rys., repr. Kur. Szcz. 1953 nr 290; S. Ibis-Gratkowski: Portret, karyk., rys., tusz, repr. XXV lat T. Powszechnego w Łodzi; S. Arabski: Portret karyk., rys., tusz, repr. J. Urbankiewicz: Szmerek na widowni, Łódź 1984; Fot. – IS PAN, ITWarszawa.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.

array(5) { ["current_page"]=> int(1) ["total_pages"]=> int(1) ["total_count"]=> int(4) ["number_of_photos"]=> int(45) ["photos"]=> array(4) { [0]=> array(2) { ["description"]=> string(205) "Wieczór Trzech Króli, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 3 maja 1964. Na zdjęciu: Fogiel Aleksander, Ćwikliński Jerzy, Wróblewski Bohdan, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/122537" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/141434.jpg" } [1]=> array(2) { ["description"]=> string(179) "Wyzwolenie, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 1 października 1964. Na zdjęciu: Żukowski Feliks, Fogiel Aleksander, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/12449" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/12449.jpg" } [2]=> array(2) { ["description"]=> string(546) "Wyzwolenie, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 1 października 1964. Na zdjęciu: Pilarska Leokadia, Krawczykówna Alicja, Wilczyńska Helena, Froelich Krystyna, Antczak Bogumił, Balbuza Jerzy, Wróblewski Bohdan, Małek Maciej, Żukowski Feliks, Głoskowski Andrzej, Fogiel Aleksander, Staszewski Henryk, Zbiróg Józef, Sobczyk Marek, Iwiński Kazimierz, Jaklicz Barbara, Kulikówna Alina, Misiurewicz Sławomir, Ochmański Wiesław, Łodyński Józef, Nowicki Marian, Lewek Antoni, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/87907" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/101212.jpg" } [3]=> array(2) { ["description"]=> string(454) "Wyzwolenie, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 1 października 1964. Na zdjęciu: Antczak Bogumił, Balbuza Jerzy, Wróblewski Bohdan, Małek Maciej, Żukowski Feliks, Fogiel Aleksander, Staszewski Henryk, Sobczyk Marek, Jaklicz Barbara, Misiurewicz Sławomir, Ochmański Wiesław, Łodyński Józef, Nowicki Marian, Pilarska Leokadia, Krawczykówna Alicja, Górecka Maria, Wilczyńska Helena, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/87916" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/101221.jpg" } } }
45 zdjęcia w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji