Osoby

Trwa wczytywanie

Feliks Żukowski

ŻUKOWSKI Feliks (30 maja 1904 Ryga – 17 stycznia 1976 Łódź)

aktor, reżyser, dyrektor teatru

Był synem Adama Żukowskiego i Tekli z Ejgiszów, mężem aktorki Marii Kozierskiej, ojcem aktorki Ewy Żukowskiej. Pochodził z ubogiej rodziny chłopskiej, ojciec pra­cował w warsztatach kolejowych. W 1923 ukończył gimnazjum w Wilnie.

Od 1922 występował jako pomoc artystyczna w Teatrze im. Syrokomli i Teatrze Lutnia w Wilnie. W 1925 zdał egzamin eksternistyczny ZASP-u. W sezonie 1925/26 występował w Teatrze Miejskim w Lublinie, od 1926/27 znów w Wilnie w Teatrze Polskim w Lutni. W 1927 służył w wojsku. Od 1928, lub wcześniej, grał w Reducie. Współpracował też z wileńską rozgłośnią Polskiego Radia. Od 1929 należał do Instytutu Reduty, brał udział w objazdach; z zespołem tym w 1930 przy­jechał do Warszawy. W sezonie 1931/32 występował w Teatrze Miejskim w Częstochowie (grał z nim w Kaliszu w lutym i marcu 1932). Do 1939 był aktorem teatrów warszawskich: Kameralnego (1932–33), Ateneum (lato 1932, sezon 1933/34), od 1934 współ­pracował z Teatrem Polskim, od stycznia 1935 grał w Teatrze Comoedia. W sezonie 1935/36, zaangażowany do teatrów TKKT występował w Teatrach Nowym i Polskim, 1936/37 w Stołecznym Teatrze Powszechnym, a 1937/38 i 1938/39 w Teatrach Narodowym i Nowym (w tym zespole miał pozostać na sezon 1939/40).

W kampanii wrześniowej 1939 walczył jako oficer rezerwy w obronie Warszawy i w bitwie nad Narwią: wzięty do niewoli niemieckiej uciekł i wrócił do Warszawy. Podczas okupacji niemieckiej imał się początkowo róż­nych zajęć, potem pracował w II Męskiej Miejskiej Szkole Zawodowej. Brał udział w walce konspira­cyjnej Armii Krajowej (w 1942 odznaczony Krzyżem Walecz­nych), m.in. należał do komórki teatr. „Sztuka” pod kierunkiem Eugeniusza Poredy i występował w tajnych przedsta­wieniach teatrów kukiełkowych. Aresztowany w 1944, był więźniem obozu koncentracyjnego Sachsenhausen-Oranienburg.

W 1945 wrócił do Polski i za­mieszkał w Łodzi. W sezonach 1945/46 i 1946/47 wy­stępował w Teatrze Kameralnym Domu Żołnierza, 1947/48 i 1948/49 w Teatrze Wojska Polskiego (także w jego warszawskiej filii Placówka). W 1949–52 był aktorem Teatrów Dra­matycznych we Wrocławiu.

Od jesieni 1952 nie­przerwanie w Łodzi; do 1957 grał w Teatrze im. Jaracza; od 1 stycznia 1953 do końca 1955 był jego dyrektorem. W styczniu 1957 wyreżyserował tam pierwsze swoje przedstawienie (Interes przede wszystkim). W sezonie 1957/58 i do końca 1958 występował w Teatrze Nowym, w 1959 i do końca sezonu 1959/60 w Teatrze Powszechnym. Równocześnie na wiosnę 1960 reżyserował i grał w Teatrze 7.15. W czerwcu tego roku wystąpił w Teatrze im. Jaracza, którego dyrekcję objął po raz drugi od początku sezonu 1960/61 i pozostał na tym stanowisku do końca sezonu 1970/71; w tym okresie także reżyserował. Do śmierci był czynnym aktorem Teatru im. Jaracza. W 1974 i 1975 reżyserował gościnnie w Teatrze Ziemi Łódzkiej. Ju­bileusz pięćdziesięciu lat pracy artystycznej obchodził 15 grudnia 1973 w roli Jamesa Tyrone'a (Zmierzch długiego dnia). W 1931–39 i 1946–73 wystąpił w ponad czterdziestu filmach, grał też w Teatrze TV. Od 1973 był członkiem zasłużonym SPATiF-ZASP.

W latach trzydziestych uwagę krytyki zwróciły jego duże role grane w Teatrze Comoedia i Stołecznym Teatrze Powszechnym pod kierunkiem Eugeniusza Poredy: Gustaw (Śluby panieńskie), Deczyński (Kordian i cham), Przełęcki (Uciekła mi przepióreczka), Daubmann (Bohater na­szych czasów) – „gra lekko, głos ma podobny do Różyckiego i Osterwy” – zauważył Karol Irzykowski.

Pełną dojrzałość artystyczną osiągnął po wojnie; w Łodzi i we Wrocławiu zagrał ponad osiemdziesiąt dużych ról, w większości charakterystycznych. „Właściwa mu witalność, sarmacka fantazja, humor rodem z mądrości ludowej, uczuciowość i nieomylne wy­czucie sceny nadawały jego sztuce aktorskiej cechy autentyzmu” – wspominał Władysław Orłowski. Lubił „indy­widualizować skrupulatnie, przez detale, postać, ko­rzystać ze wszystkich środków wyrazowych, dbać o staranną i wyrazistą charakteryzację”; „potęgo­wać ekspresję do maksimum, przerysować czy na­wet zdeformować habitus postaci do form karyka­turalnych albo demonicznych” (Stanisław Kaszyński). Czę­sto występował w repertuarze rosyjskim i radzieckim; zdobył nagrody za role Potapowa (Moskiewski cha­rakter, 1949) i Lenina (Człowiek z karabinem, 1952 – Nagroda państwowa II stopnia – i Trzecia pate­tyczna, 1961); grał także m.in. Profesora (Obcy cień, 1950), Stiepanowa (Dyrektor, 1952), Jegora (Jegor Bułyczow i inni, 1959 i 1970), Protasowa (Żywy trup, 1961), Biersieniewa (Przełom, 1967). Inne ważniejsze role: Marcin Kabat (Igraszki z diabłem, 1948 i 1962), Jakub (Jak wam się podoba, 1951), Maksymilian Moor (Zbójcy, 1955), Filip II (Don Carlos, 1956), Alfred III (Wizyta starszej pani, 1968).

Na stanowisku dyrektora okazał się sprawnym i rozważ­nym administratorem, do jego zasług należała prze­budowa gmachu Teatru im. Jaracza w 1966–70. Wyre­żyserował ok. trzydziestu sztuk, m.in. takie, jak: Cud mniemany (1961), Igraszki z diabłemKariera Artura Ui (1962), Kłamczucha (1965), Namiestnik (1966), Przełom (1967), Ballada o tamtych dniach (1969), Jegor Bułyczow i inni (1970); ale nie osiąg­nął na tym polu sukcesów porównywalnych z aktor­skimi. „Aktor z powołania, zabrakło mu niezbęd­nych umiejętności by stać się wybitnym kierowni­kiem artystycznym i dobrym reżyserem” (Stanisław Ka­szyński).

Bibliografia

Almanach 1975/76; Boy: Pisma t. 26 s. 65, 171, t. 28 s. 30, 173; Byrski: Teatr-radio s. 161 (il.); Csató: Interpretacje; Fik: 35 sezonów (il.); Hist. filmu t. 2–5; Irzykowski: Recenzje; Kaszyński: Teatr łódz. (il.); Kaszyń­ski: Teatralia; Kelera: Wrocław; Krasiński: Teatr Jaracza; Lorentowicz: T. Polski; Marczak-Oborski: Teatr 1918–39; Marczak-Oborski: Teatr czasu wojny; O zespole Reduty; Simon: Spis przedstawień Reduty; Sto lat stałej sceny pol­skiej w Łodzi 1888–1988, Łódź 1993 (H. Pawlak); T. przy ul. Cegielnianej (il.); Kur. Warsz. 1935 nr 22, 217, 1939 nr 227; Scena Pol. 1929 z. 16; Teatr 1973 nr 23 (il.), 1976 nr 10 (W. Orłowski; il.); Życie Warsz. 1976 nr 15, 19; Afisze, programy (m.in. program: Pięćdziesiąt lat pracy artystycznej Feliksa Żukowskiego, Łódź 1973; il.), wycinki prasowe, IS PAN, MTWarszawa; Akta (tu fot.) ZASP; Wywiad z Ż., IS PAN.

Ikonografia

S. Ibis-Gratkowski: Portret, karyk., rys., repr. S. Ibis-Gratkowski: Piórkiem Ibisa, Łódź 1973; S. Arabski: Portret, karyk., rys., repr. J. Urbankiewicz: Sezon w Łodzi nie zaszkodzi, Łódź 1978 oraz portret, karyk., rys., repr. J. Urbankiewicz: Szmerek na widowni, Łódź 1984; Fot. – Aren. Dok. Mech., IS PAN, MTWarszawa.

Filmografia

1933 – Przybłęda (f.); 1934 – Młody las (f.); 1935 – Manewry miłosne (f.); 1936 – Róża (f.), Tajem­nica panny Brinx (f.); 1937 – Płomienne serca (f.); 1938 – Florian (f.), Geniusz sceny (d.), Kościuszko pod Rac­ławicami (f.), Robert i Bertrand (f.), Serce matki (f.), Za zasłoną (f.); 1939 – Czarne diamenty (f.), Złota maska (f.); 1947 – Jasne łany (f.), Zakazane piosenki (f.); 1948 – Stalowe serca (f.); 1953 – Żołnierz zwycięstwa (f.); 1954 – Autobus odjeżdża 6,20 (f.), Celuloza (f.), Niedaleko Warszawy (f.), Piątka z ulicy Barskiej (f.), Pościg (f.), Przygoda na Mariensztacie (f.), Trudna miłość (f.); 1955 – Trzy starty, n. I (f.), 1957 – Skarb kapitana Martensa (f.); 1960 – Krzyżacy (f.); 1961 – Czas przeszły (f.), Historia żółtej ciżemki (f.); 1963 – Mansarda (f.); 1964 – Panienka z okienka (f.); 1965 – Głos ma prokurator (f.), Podziemny front (s.tv); 1966 – Powrót doktora von Kniprode (s.tv); 1966–68 – Stawka większa niż życie (s.tv); 1967 – Powrót na ziemię (f.); 1970 – Szkice warszawskie, n. I (f.); 1971 – Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni (f.); 1972 – Chłopi (s.tv); 1973 – Hubal (f.); 1974 – Gniazdo (f.); 1975 – Czerwone i białe (f.), Karino (s.tv); Fragm. kronik film. z 1966, Arch. WFD; Materiały – Archiwum TVWarszawa.

Nagrania

Role – Red. Dok. Inf. PR.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1900–1980, t. II, PWN, Warszawa 1994. Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w źródłowej publikacji.

array(5) { ["current_page"]=> int(1) ["total_pages"]=> int(1) ["total_count"]=> int(14) ["number_of_photos"]=> int(24) ["photos"]=> array(14) { [0]=> array(2) { ["description"]=> string(238) "Trędowata, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 26 lutego 1972. Na zdjęciu: Burawska Irena, Urbański Zygmunt, Żukowski Feliks, Małek Maciej, Marzec Grażyna, Antczak Bogumił, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/57955" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/70525.jpg" } [1]=> array(2) { ["description"]=> string(170) "Trędowata, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 26 lutego 1972. Na zdjęciu: Żukowski Feliks, Marzec Grażyna, fot. Wyszomirska Grażyna, sygn. IT/T/57957" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/70527.jpg" } [2]=> array(2) { ["description"]=> string(229) "Opera żebracza, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 26 lipca 1957. Na zdjęciu: Andrzejewski Leonard, Jaklicz Barbara, Walczak Jerzy, Jurkowska Alina, Żukowski Feliks, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/99335" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/114892.jpg" } [3]=> array(2) { ["description"]=> string(197) "Opera żebracza, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 26 lipca 1957. Na zdjęciu: Wilczyńska Lena, Modrzyńska Urszula, Żukowski Feliks, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/99336" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/114893.jpg" } [4]=> array(2) { ["description"]=> string(229) "Opera żebracza, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 26 lipca 1957. Na zdjęciu: Andrzejewski Leonard, Jaklicz Barbara, Walczak Jerzy, Jurkowska Alina, Żukowski Feliks, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/99339" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/114896.jpg" } [5]=> array(2) { ["description"]=> string(167) "Irydion, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 27 stycznia 1970. Na zdjęciu: Mirowska Ewa, Żukowski Feliks, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/79179" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/92350.jpg" } [6]=> array(2) { ["description"]=> string(179) "Wyzwolenie, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 1 października 1964. Na zdjęciu: Żukowski Feliks, Fogiel Aleksander, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/12449" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/12449.jpg" } [7]=> array(2) { ["description"]=> string(546) "Wyzwolenie, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 1 października 1964. Na zdjęciu: Pilarska Leokadia, Krawczykówna Alicja, Wilczyńska Helena, Froelich Krystyna, Antczak Bogumił, Balbuza Jerzy, Wróblewski Bohdan, Małek Maciej, Żukowski Feliks, Głoskowski Andrzej, Fogiel Aleksander, Staszewski Henryk, Zbiróg Józef, Sobczyk Marek, Iwiński Kazimierz, Jaklicz Barbara, Kulikówna Alina, Misiurewicz Sławomir, Ochmański Wiesław, Łodyński Józef, Nowicki Marian, Lewek Antoni, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/87907" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/101212.jpg" } [8]=> array(2) { ["description"]=> string(454) "Wyzwolenie, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 1 października 1964. Na zdjęciu: Antczak Bogumił, Balbuza Jerzy, Wróblewski Bohdan, Małek Maciej, Żukowski Feliks, Fogiel Aleksander, Staszewski Henryk, Sobczyk Marek, Jaklicz Barbara, Misiurewicz Sławomir, Ochmański Wiesław, Łodyński Józef, Nowicki Marian, Pilarska Leokadia, Krawczykówna Alicja, Górecka Maria, Wilczyńska Helena, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/87916" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/101221.jpg" } [9]=> array(2) { ["description"]=> string(338) "Wyzwolenie, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 1 października 1964. Na zdjęciu: Górecka Maria, Antczak Bogumił, Małek Maciej, Żukowski Feliks, Staszewski Henryk, Sobczyk Marek, Misiurewicz Sławomir, Wróblewski Bohdan, Ochmański Wiesław, Balbuza Jerzy, Nowicki Marian, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/87921" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/101226.jpg" } [10]=> array(2) { ["description"]=> string(233) "Namiestnik, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 13 listopada 1966. Na zdjęciu: Żukowski Feliks, Zbiróg Józef, Nowicki Marian, Misiurewicz Sławomir, Ochmański Wiesław, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/15956" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/15956.jpg" } [11]=> array(2) { ["description"]=> string(250) "Namiestnik, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 13 listopada 1966. Na zdjęciu: Żukowski Feliks, Zbiróg Józef, Nowicki Marian, Misiurewicz Sławomir, Ochmański Wiesław, Nowicki Zygmunt, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/15957" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/15957.jpg" } [12]=> array(2) { ["description"]=> string(234) "Namiestnik, Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź, prem. 13 listopada 1966. Na zdjęciu: Żukowski Feliks, Nowicki Marian, Misiurewicz Sławomir, Ochmański Wiesław, Nowicki Zygmunt, fot. Myszkowski Franciszek, sygn. IT/T/15958" ["file_path"]=> string(57) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/15958.jpg" } [13]=> array(2) { ["description"]=> string(147) "Milionerka, Teatr Polski, Warszawa, prem. 28 maja 1936. Na zdjęciu: Pichelski Jerzy, Niwińska Zofia, Żukowski Feliks, sygn. IT/T/142485" ["file_path"]=> string(58) "https://encyklopediateatru.pl/photos_repository/161703.jpg" } } }
24 zdjęć w zbiorach :+

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji