Sydney Jones
Ur. 17 I 1861, Londyn. Zm. 29 I 1946, Londyn. Anglię, która w dziedzinie muzyki symfonicznej i operowej z końcem XIX w. właściwie nie liczyła się w świecie (na pierwsze sukcesy Elgara trzeba było jeszcze czekać, a i one nie były największe), rozsławili nieoczekiwanie dwaj twórcy operetek: Sullivan i Jones. Ten drugi zresztą jednym tylko dziełem, lecz za to cieszącym się niezmierną popularnością już przez 80 lat... Jones był kapelmistrzem orkiestry wojskowej, potem objechał całą Anglię, a także Australię, jako dyrygent wędrownego teatru muzycznego, wreszcie - już jako uznany kompozytor - został mianowany w 1905 kapelmistrzem londyńskiego Empire Theatre. Nie wiadomo, czy komponował coś poza operetkami, tych zaś, o których pamiętają biografowie, jest zaledwie kilkanaście. Oprócz "Gejszy" (1896) - jedynego jego wielkiego sukcesu, oglądaliśmy w Polsce także "Niewolnika greckiego" ("A Greek Slave"; 1899) i "San Toy czyli Gwardię cesarską" ("San Toy", 1899). Pozostałe to: "A Gaiety Girl" (1893), "An Artist`s Model" (1895), "My Lady Molly" (1903), "The Medal and the Maid" (1903), "See, See" (1906), "The King of Cadonia" (1908), "The Persian Princess" (1909), "Spring Maid" (1911), "The Girl from Utah" (1913), "The Happy Day" (1916). Później Sidney Jones całkowicie wycofał się z życia publicznego, przestał tworzyć, na jego temat nie przenikały żadne wiadomości, szereg leksykonów uważało go za zmarłego już w 1914. Dopiero gdy w 1946 obiegła świat wiadomość (już prawdziwa) o śmierci Jonesa, okazało się, że w osamotnieniu i zapomnieniu dożył sędziwego wieku. Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994