Lionel Bart
Ur. 1 VIII 1930, Londyn. Urodzony w slumsach londyńskich przedmieść jako syn krawca (prawdziwe nazwisko Lionel Begleiter), muzyką zajął się dopiero na fali ogólnego zainteresowania rockiem i w ogóle muzyką młodzieżową, jakie ogarnęło świat w połowie lat pięćdziesiątych. Był jednak - i pozostał - samoukiem. Zaczął od pisania piosenek (muzyka i teksty) dla pierwszych brytyjskich gwiazd rock'n'rolla, takich Jak Adam Faith, Anthony Newley i Cliff Richard (m.in. jego wielki przebój "Livin' Doll"). Pierwszy musical - do Libretta Franka Normana - "Fred wraca do Soho" ("Fings Ain't Wot They Used t'Be"), napisał jeszcze w roku 1957; jednakże przed jego wystawieniem Bart dał się poznać londyńskiej publiczności jako autor tekstów piosenek cieszącego się dużym powodzeniem musicalu "Córeczki pod klucz" ("Lock Up Your Daughters"; 1959), z muzyką Lourie Johnsona i librettem Bernarda Milesa. Przełomowym dla jego kariery okazał się rok 1960; w lutym trafił na londyński West End jego "Fred" (wystawiony już wcześniej w Stratfordzie), a w czerwcu odbyła się premiera "Olivera", który odniósł największy sukces w całej historii brytyjskiego teatru muzycznego. Kolejne musicale to: "Blitz" (1962), "Maggie May" (1964), "Twang!" (1965), " La Strada" (1969), "Quasimodo" (1979). W 1964 Bart pobił swoisty rekord był jedynym kompozytorem w historii teatru muzycznego, którego cztery musicale szły jednocześnie na londyńskich scenach... Pisał wiele partytur do znaczących filmów. Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994