Manfred Karge
KARGE Manfred (ur. 1938, Havel, Brandenburgia, Niemcy) W latach 1958-61 uczęszczał do szkoły aktorskiej w Berlinie. Bezpośrednio po szkole zatrudniony został przez Helene Weigel w Berliner Ensemble, gdzie w latach 1961-78 pracował jako aktor i reżyser. Równolegle współpracował z berlińskim Volksbühne. Szybko zauważony został przez Matthiasa Langhoffa - innowacyjnego inscenizatora, z którym podjął wieloletnią współpracę. Kilka inscenizacji zrealizowanych wspólnie z Langhoffem było z powodzeniem prezentowanych na Berlińskich spotkaniach teatralnych między innymi "Marie-Woyzeck" według Büchnera (1981), "Wiśniowy sad" Czechowa i "Verkommenes Ufer/Medeamaterial/Landschaft mit Argonauten (Stracony brzeg/Materiały z Medei/Krajobraz z Agronautami)" Heinera Müllera (1984), z którym Karge również przez wiele lat współpracował. W swoich sztukach Karge porusza najczęściej problematykę tak zwanej małości ludzkiej, okoliczności socjalnych i politycznych, które wpływają na wolną jednostkę (między innymi: "Jacke wie Hose" ("Jeno licho",1982), "Zdobycie bieguna południowego",1986. Jako autor dramatów postrzegany jako witalny defetysta, tworzący teksty pełne fantazji, mieszanki ludowości i artyzmu. W latach 1980-87 pracował pod kierownictwem Clausa Peymanna w Bochum. Od 1987 na zmianę z Peymannem reżyserował w Wiedeńskim Burgtheater, tam również odbywały się prapremiery jego własnych sztuk, takich jak dramat rewolucyjny "Lieber Nimbsch" i "MauerStücke" (1990) o załamaniu się NRD, "Killerfische" ("Ryba -zabójca"), "Die bärtige Frau" ("Kobieta z brodą"), "Faust 1911".Wraz ze Stanleyem Weldonem jest Karge także autorem musicalu "Claire". Obok obszernej twórczości w dziedzinie reżyserii teatralnej, Kerge pracował również przez cały czas jako aktor filmowy i telewizyjny.