Autor: Dobrochna Ratajczakowa
dramat historyczny
(ang. history play, historical drama, fr. drame historique, niem. historisches Drama)

Typ dramatu, którego treść opiera się na autentycznych wydarzeniach historycznych albo je swobodnie przetwarza względnie komentuje. Późno zyskał status odrębnego gatunku. Sprawiła to wielowiekowa tradycja dominacji formalnego wyznacznika gatunkowego. O odrębności d.h. decyduje bowiem czynnik tematyczny, nie formalny.
Nie znaczy to, że temat historyczny był w dramatach nieobecny. Uważano go za temat wysoki, wymagający tragedii. Z antyku greckiego ocalała wprawdzie jedyna taka tragedia, Persowie Ajschylosa, ale temat występował też w sztukach nieregularnych: w średniowiecznych misteriach, w dramatach elżbietańskich (history play uważano za doskonalszą postać chronicle play), w sztukach hiszpańskich, w niemieckich Haupt- und Staatsaktion (poważnych sztukach historycznych lub politycznych) czy w barokowych utworach jezuickich. Francuski klasycyzm bezwzględnie złączył temat historyczny z tragedią, co wykluczało jego użycie w innych gatunkach.
Proces gatunkowej krystalizacji d.h. umożliwiła liberalizacja poetyki i pierwsze XVIII-wieczne przekroczenia wymogu scalenia tematu historycznego z władzą dynastyczną lub działaniami heroicznymi, co wiodło do rozluźnienia gorsetu tragedii. Swoją rolę odegrało malarstwo historyczne, powieść gotycka, drama i melodramat, które pomogły w przesunięciu punktu ciężkości z formy na temat jako wyróżnik gatunkowy, dzięki czemu mógł pojawić się historyczny temat narodowy. Proces ten wsparło zainteresowanie publiczności. Wraz z początkiem romantyzmu pozycję tematu wzmocniło przekonanie twórców, że nie ma innej tragiczności, jak historyczna; przyczyniły się do tego także renesans twórczości Williama Shakespeare’a i estetyka Georga Wilhelma Friedricha Hegla, z koncepcją dramatu jako syntezy.
Temat historyczny bujnie rozrósł się w XIX w., wiążąc się przede wszystkim z operą, tragedią i dramatem poważnym, choć pojawiał się też w lekkich gatunkach. W swojej linii popularnej, prowadzącej od Aleksandra Dumasa – ojca, projektował przede wszystkim wielkie widowisko ze zmianami dekoracji, tłumami zapełniającymi scenę i z szybką przemiennością (często skrajnych) emocji widzów. Miał dwie drogi rozwoju: rekonstrukcję momentu czasowego i aktualizację tematu, gdy stawał się tzw. kostiumem historycznym. Mógł posiadać kształt dramatu narodowego w wariancie wysokim (Radziejowscy Dominika Magnuszewskiego, ok. 1845), popularnym (Trzeci Maja Józefa Ignacego Kraszewskiego, 1874) i ludowym (Kościuszko pod Racławicami Władysława Ludwika Anczyca, 1880), dramatu historiozoficznego (Irydion Zygmunta Krasińskiego, 1836) lub mistycznego (Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego, 1845). Twórcami d.h. byli liczni autorzy – obcy, od Victora Hugo po Bertolta Brechta, i polscy, od Juliusza Słowackiego i Cypriana Norwida przez Stanisława Wyspiańskiego i Stanisławę Przybyszewską do twórców z lat 80. XX w. (Jerzy S. Sito, Władysław Zawistowski).
Bibliografia
- Hinck, Walter (red.): Geschichte als Schauspiel, Frankfurt/M. 1981;
- Lindenberger, Herbert: The Historical Drama, Chicago 1975;
- Ratajczakowa, Dobrochna: Obrazy narodowe w dramacie i teatrze, Poznań 1994;
- Waligóra, Jerzy: Dramat historyczny w epoce Młodej Polski, Kraków 1993.