Artykuły

Wokół okrucieństwa (fragm.)

Początek nowego sezonu teatralnego w Opolu okazał się udany. W repertua­rze znalazły się sztuki współczesnych autorów po­ruszające aktualne proble­my moralne, a szczególnie - zagadnienia brutalności i okrucieństwa. Zrealizowano "Kram Karoliny" Michela de Ghelderode, "Szczęśliwe wydarzenie" Sławomira Mrożka i "Kopciuch" Janusza Głowac­kiego. Cechą wspólną wszystkich inscenizacji jest wysoki poziom gry aktor­skiej oraz znakomite teksty.

"Kopciuch", mimo że na­pisany dopiero trzy lata te­mu, doczekał się już 6 rea­lizacji w teatrach polskich i 5 za granicą. Sztuka rozgrywa się w domu popraw­czym, w którym postano­wiono nakręcić film o je­go mieszkankach. Przed­miotem krytyki są metody nacisku i szantażu stoso­wane wobec bezbronnych dziewcząt. Reżyser, Wojciech Zeidler, utrzymał sztukę w festynowej kon­wencji. Wprowadził na sce­nę kolorowy tłum aktorów, tuby, mikrofon, monotonne pełne światło. W insceni­zacji świetne są niektóre role kobiece. Lidia Piss ja­ko Książę, odegrała zma­nierowaną przywódczynię grupy dziewcząt; z ekspresją oddała jej wewnętrzną pustkę, demoralizację i nar­kotyczną pozę. Ciekawa jest kreacja Jolanty Gogo­lewskiej, która dowiodła swoich dużych umiejętno­ści aktorskich i wyczucia w budowaniu roli. Przekonywająco przedstawiła dramat dziewczyny bronią­cej się przed publicznym ujawnieniem jej intymnych przeżyć i problemów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji