Artykuły

Antygona spektaklem roku

Złote Maski — nagrody artystyczne dla ludzi sceny, zostały wręczone po raz 24 z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Tym cieszącym się uznaniem środowiska artystycznego nagrodom patronuje redakcja katowickiego „Wieczoru”. Sądy konkursowe w Katowicach, Bielsku-Białej oraz Częstochowie przyznały ich 16.

W województwie katowickim otrzymali je: 1. Henryk Konwiński — za choreografię do Tańców połowieckich i Monachomachii, 2. Bogdan Tosza — za reżyserię Antygony Anouilha, 3. Katarzyna Kulik — za tytułową rolę w tym przedstawieniu, 4. Marta Kotowska — za rolę Janiny Węgorzewskiej w spektaklu Matka Witkacego, 5. Anna Majer — za debiut na scenie baletowej w Bolerze Ravela, 6. Bernard Krawczyk za rolę Kreona w Antygonie, 7. Bogusława Jaremowicz — za osiągnięcia aktorskie w spektaklach Teatru Ateneum w sezonie 91/92, 8. Adam Baumann — za rolę Papkina w Zemście Fredry, 9. Zbigniew Waszkielewicz — za formułę programową III Spotkań Teatru Wizji i Plastyki, 10. Jan Bernaś — za scenografię do Tańców połowieckich i Bolera.

Po raz pierwszy jury przyznało także honorowe Złote Maski Scenie Polskiej w Czeskim Cieszynie — za kultywowanie wysokich wartości literackich w sezonie 91/92 oraz Teatrowi Korez z Chorzowa — za aktywność artystyczną w sezonie 91/92.

W województwie bielskim Złote Maski przypadły: Lucynie Kozień — za twórczy wkład w rozwój teatru, a zwłaszcza za publicystykę kulturalną i współpracę z amatorskim ruchem teatralnym i Kazimierzowi Czapli za główną rolę w spektaklu Dziesiąta Beethovena. Specjalną Złotą Maskę przyznano Ryszardowi Paluchowi za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie charakteryzacji i popularyzowania sztuki teatralnej.

W województwie częstochowskim uhonorowany został Marek Ślosarski — za osiągnięcia artystyczne na scenie częstochowskiej.

Katowickie jury uznało za spektakl roku Antygoną Jeana Anouilha w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

W Teatrze Zagłębia w Sosnowcu tak było tego dnia uroczyście i radośnie, że nie wiem, co trzeba będzie zrobić, aby za rok uświetnić 25 rocznicę przyznawania teatralnych nagród. Antygonę przyjęto z zapartym tchem. Podejrzewam, że gdyby którejś z pań wdzięcznie upadła w tym czasie chusteczka, to nikt z panów by tego nie zauważył, choć na pewno byłoby słychać jej szelest. Brawa nastąpiły dopiero po kilkusekundowej przerwie, co chyba również dobrze świadczy o wywołanym wrażeniu. A przecież większość widzów oglądała ten spektakl po raz drugi.

Potem nastąpił inny spektakl — wręczenie Złotych Masek. Wszystko w nim było: trochę estrady (konferansjerzy w iście amerykańskim stylu), trochę pantomimy, teatrzyku lalkowego, krótkie scenki dramatyczne w wykonaniu jednego lub dwóch aktorów. „Maskowiczów” przybywało na honorowych krzesłach w głębi sceny. Gratulacje, uściski, przytulanki, kwiaty, uśmiechy.

Najbardziej zdenerwowana była Lucyna Kozień. Niby przebojowa, zrównoważona i przyzwyczajona do wystąpień, a jednak — co maska, to maska! Bernard Krawczyk, choć nie po raz pierwszy tę nagrodę odbierał, też zaszył się w ustronnym korytarzu i gromadził siły, by ponownie wejść na scenę (przedtem grał Kreona).

Szampana dla nikogo nie zabrakło. Dyrektor Jan Klemens snuł się skromnie po teatrze i w prawdziwie mnisi sposób cieszył się, że wszystkich ma u siebie. Aktorzy z Teatru Korez ciągle dopytywali się, czy to zawsze taki szpan i „scenariusz dla ogromnej liczby aktorów”. Reżyser Bogdan Tosza był hołubiony przez wszystkie kobiety, nawet przez jedną recenzentkę, której to Marmur się nie podobał, choć 4 razy oglądała Pokojówki. Dyrektor Ládislav Slivá (Těšinské Divádlo) był wyraźnie dumny ze Sceny Polskiej. Katarzyna Kulik wyglądała jak Alicja z Krainy Czarów, a Barbara Brzostyńska — jak wyjątkowo mokra Włoszka. Ewy Leśniak nie można było odróżnić od jej siostry. A w ogóle: paniom najlepiej rozmawiało się w toalecie. I właściwie tylko w tym celu tam przychodziły.

Najbardziej spostrzegawcza okazała się Elżbieta Laskiewicz, bo zobaczyła, że jedyną osobą, która ma w czasie tego wieczoru 2 złote maski, w dodatku jedną tragiczną, a drugą komiczną jest Goniec. Były to, niestety, tylko kolczyki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji