Artykuły

„Apetyt na czereśnie” A. Osieckiej w Teatrze Studyjnym. Kobieta i mężczyzna po polsku

Zosia i Marek. W latach pięćdziesiątych byli studentami Politechniki Warszawskiej. Poznali się na jednym z modnych wówczas balów gałganiarzy. Marek — średniowieczny trubadur w tłumie przebierańców i zetempowskich koszul zauważył księżniczkę z bajki (w cywilu… słuchaczkę „trzeciego mechanicznego”). „Była taka ładna, miała coś w środku, takie światełko, to było widać, zwłaszcza w oczach, w uśmiechu…”. Po ślubie — jak to zwykle bywa — „okropnie zbrzydła”. Romantyczna miłość najpierw nie wytrzymała próby pierwszych wspólnych wczasów, później — małżeńskiej egzystencji „w jakiejś dziurze na końcu świata”. Oddalali się od siebie. Marek spędzał całe dnie w fabryce. Zocha — borykająca się z rolą matki dwojga dzieci i żony „przy mężu” — „płakała, wyglądała przez okno tęskniła za życiem”. Przez dziesięć lat nie udało się im wykrzesać iskry rodzinnego ciepła. Jej uczucie obumierało „między śmierdzącym tartakiem a rzeką, w której pływają ławice zdechłych ryb”. On męczył się zgryźliwością i wiecznym malkontenctwem swojej połowicy. Wreszcie Zocha zamieniła Marka — „bohatera pracy” na niejakiego Tomasza — „prawdziwego mężczyznę” z cudzym oplem.

Zreferowaną powyżej sentymentalną opowiastkę o nieudanym małżeństwie Agnieszka Osiecka uczyniła treścią dwuosobowej sztuki, którą 20 lat temu zatytułowała Apetyt na czereśnie. Kryzys uczuciowy usankcjonowany rozwodem — banalny temat kącików porad sercowych z pism kobiecych, został tu poddany solidnej literackiej obróbce lirycznego pióra poetki wrażliwej na małe dramaty zwykłych ludzi zagubionych między „polityką, kiszką, bzem”. Powszednie sytuacje Osiecka wpisała w atmosferę młodości pokolenia dzisiejszych „szpetnych czterdziestoletnich”, spinając całość poetycką metaforą przemycona w licznych piosenkach (z muzyką Macieja Małeckiego).

Magii tego kameralnego musicalu o miłości, będziemy mogli ulec już 11 października w Teatrze Studyjnym przy al. Świerczewskiego 13. gdzie o godz. 17 i 19 Teatr Za Daleki z Warszawy przedstawi Apetyt na czereśnie, który (z Olgą Sawicką i Krzysztofem Kolbergerem w obsadzie!) zrealizowała Lena Szurmiej — reżyserka dwóch głośnych muzycznych bestsellerów stołecznego Teatru Ateneum: Nieba zawiedzionych i Przeklętego tanga.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji