„Baal” obsypany nagrodami
Wielki sukces opolskiego Teatru im. Jana Kochanowskiego: Baal w reżyserii Marka Fiedora został uznany za najlepszy spektakl w II Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej
Przypomnijmy: pierwszą edycję ogłoszonego przez ministra kultury konkursu wygrała Matka Joanna od Aniołów, również spektakl opolskiego teatru.
— To na pewno wydarzenie bez precedensu, że zwycięża się w dwóch edycjach z rzędu. Bardzo, bardzo nas to cieszy — mówi Bartosz Zaczykiewicz, dyrektor opolskiego dramatu.
Jury w składzie: prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska — przewodnicząca, Agnieszka Celeda, Anna Kękuś, Jan Kozikowski, Bożena Sawicka, Ingmar Villqist, Jacek Wakar, uznało, że spektakl opolan „spełnia wymogi oryginalności interpretacji, dojrzałości artystycznej oraz dobrego odbioru społecznego”.
I — nie licząc przedstawienia — nagrodziło również reżysera Marka Fiedora, kompozytora Tomasza Hynka i sześciu odtwórców roli Baala: Macieja Namysłę, Leszka Malca, Michała Majnicza, Przemysława Kozłowskiego, Andrzeja Jakubczyka i Adama Ciołka, który nagrodzonym spektaklem debiutował na naszej scenie.
— Oczywiście, że mnie to wyróżnienie cieszy, choć może nie powinno. Bo parafrazując słowa Zbigniewa Zapasiewicza: kto dobrze na scenie debiutuje, nie najlepiej kończy. Słowem, po udanym debiucie może być już tylko gorzej — śmieje się.
Czy podobnie jak nagrodzona Matka Joanna od Aniołów spektakl ma szanse zostać zarejestrowany i pokazany na żywo w TVP Kultura?
— Bardzo bym chciał, choć ta nagroda to bardzo świeża sprawa i nie miałem jeszcze czasu kuć żelaza, póki gorące — wyjaśnia Zaczykiewicz.
Czas Konfrontacji
Niewątpliwie jednak opolanie będą mieli okazję obejrzeć inne spektakle uhonorowane nagrodami w ministerialnym konkursie. Jego jury rekomendowało bowiem do prezentacji podczas XXXII Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska 2007”: Tytusa Andronikusa Williama Szekspira w reż. Moniki Pęcikiewicz, Wielkie kazanie księdza Bernarda Leszka Kołakowskiego w reż. Krzysztofa Jasińskiego, Matkę Courage i jej dzieci Bertolta Brechta w reż. Katarzyny Deszcz, Griga Antoniego Czechowa w reż. Piotra Siekluckiego.
— Do tej listy spektakli prezentowanych na konfrontacjach w ramach Kontekstów dodaliśmy jeszcze koncert pt. Anhelli w wykonaniu Włodek Pawlik Trio oraz Noc Listopadową, wystawioną przez studentów Akademii Teatru i Filmu w Budapeszcie — zapowiada dyrektor OKT.
Bilety na rozpoczynające się 14 kwietnia konfrontacje można rezerwować telefonicznie już od dziś. Sprzedaż w kasach biletowych rozpocznie się 13 marca. Karnety kosztują 400 zł, zaś cała impreza 700 tys. zł. W konkursie zobaczymy sześć przedstawień.
— W minionym roku w Polsce wystawiono ok. 30 spektakli opartych na klasyce polskiej. W połowie ich oglądania mieliśmy z radą programową obawy, czy uda nam się złożyć ciekawy program. Ale rozwiały się one i sądzę, że jury, którego składu jeszcze nie znam, będzie miało przy wydawaniu werdyktu trudny orzech do zgryzienia — przewiduje Bartosz Zaczykiewicz.