Artykuły

Żywot Witkacego

Od śmierci Stanisława Ignacego Witkie­wicza minęło blisko osiemdziesiąt lat. Dużo zmieniło się w sztukach plastycznych, w te­atrze, literaturze, filozofii, a także w poczuciu tego, co ogół uważa za moralne, dopuszczalne, poprawne, przyzwoite, a przynajmniej — zro­zumiałe. Dzisiaj znacznie łatwiej czytać dzieła Witkacego czy oglądać na scenie jego sztuki, niż przychodziło to jemu współczesnym. Histo­ria potwierdziła wiele z rozpoznań, przeczuć i obsesji artysty.

Zainteresowanie zarówno dorobkiem Wit­kiewicza, jak i jego życiem nie słabnie, lecz wręcz przeciwnie — rośnie. Świadczą o tym nie tylko kolejne pokolenia witkacologów i premiery te­atralne jego dzieł, ale też poświecone mu nowo powstające utwory, jak na przykład dramat Zagwazdrane żyćko Antoniego Wincha („Dia­log” nr 6/2015), osnuty wokół wątków biogra­ficznych (zwłaszcza tragicznie zakończonego związku Witkacego z Jadwigą Janczewską), czy przedstawienie Teatru Malabar Hotel (w kopro­dukcji z Teatrem Dramatycznym m.st. War­szawy) pt. Tutli-Putli. Kto jest dziki?, zestawia­jące wypowiedzi Witkacego oraz Bronisława Malinowskiego i Marii Czaplickiej na temat odmienności cywilizacyjnych różnych nacji.

W sukurs wszystkim zainteresowanym, od naukowców i artystów po miłośników biografistyki, przychodzi obszerna książka zatytu­łowana Kronika życia i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, wydana jako dwudziesty czwarty tom Dzieł zebranych Witkiewicza, opra­cowany przez Janusza Deglera, Stefana Okołowicza i Tomasza Pawlaka. Jako czwartego współ­autora wymieniono na stronie tytułowej Annę Micińską, zmarłą w 2001 roku, której wkład w badania witkacologiczne jest nie do przece­nienia. Przedrukowano w Kronice dwa jej fun­damentalne opracowania: Z dziejów rodziny Witkiewiczów oraz Kronikę życia i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza 1885-1918, których pierwodruki ukazały się w słynnym witkacowskim „Pamiętniku Teatralnym” (z. 1-4/1985). Wykorzystano także inne teksty Micińskiej oraz dokonano stosownych nowelizacji, z uwzględnieniem aktualnego stanu badań. O tym wszystkim informuje czytelni­ka „Nota wydawnicza", napisana przez Janu­sza Deglera.

Dla ułatwienia lektury podzielono materiał na trzy części. Pierwsza, zatytułowana Z dzie­jów rodzin Witkiewiczów i Pietrzkiewiczów, sta­nowi swoistą przedakcję, bowiem opowiada o przodkach. Micińską opracowała dzieje ro­dziny Witkiewiczów, a Pawlak — Pietrzkie­wiczów, z których wywodziła się matka Wit­kacego, Maria. W czasach młodości Stanisława Ignacego pytanie: „Kto go rodził?”, wyzna­czało miejsce człowieka w hierarchii społecz­nej, ale jeszcze ważniejszy jest fakt, iż oboje rodzice mieli wyjątkowy wpływ na syna, od dziecka hodowanego na artystę, edukowanego w domu przez starannie dobieranych nauczy­cieli, izolowanego od zbiorowej edukacji. Stanisław Ignacy przez całe życie borykał się z wyniesionym z domu obrazem świata, dlatego szerokie omówienie antenatów ma głębokie uzasadnienie.

Druga część książki to kompendium, które na długo stanie się podstawą witkacologii: Kronika życia i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, podzielona na dwa bloki. Micińska napisała (a opracował Pawlak) o okresie od 24 II 1885 (urodziny Stasia) do 30 VI1918 (po­wrót Witkacego z wojny). Okres od 1 VII1918 do 18 IX 1939 (śmierć artysty) opisał Degler, dorzucając kilka dat późniejszych, zwłaszcza informacje o śmierci Jadwigi Witkiewiczowej (1968) oraz Czesławy Oknińskiej (1975).

W Kronice starano się uwzględnić jak naj­więcej faktów zarówno związanych z życiem, podróżami, kontaktami artysty z otoczeniem, jak i związanych z twórczością. Bogato cyto­wana korespondencja ubarwia narrację i daje wgląd w autokomentarze artysty, dotyczące najróżniejszych wydarzeń (na przykład pod datą 5 IX 1931 czytamy o śmierci ulubionej kotki, Schyzi: „Wczoraj Schyzia biedaczka zasnęła w Kocim Panu na zawsze. Strasznie cier­pię nad tym”).

Trzecią partię książki (objętościowo nie­mal połowę) wypełnia „Appendix" obejmujący osiem tekstów, przybliżających szczegółowo wybrane wydarzenia z życia bohatera tej opo­wieści. Są głosy świadków, są badania nau­kowców. Wspomnieniom oddaje się Jan Wit­kiewicz (1881-1958), stryjeczny brat Stasia, którego tekst pt. Życiorys Stanisława Ignacego Wit­kiewicza powstał w roku 1950 i przedstawia subiektywne spojrzenie na drogę życiową i do­robek sławnego kuzyna. Jeszcze bardziej oso­bisty ton ma wspomnienie Czesławy Okniń­skiej, niedoszłej współsamobójczyni Witka­cego, zatytułowane Ostatnie 13 dni życia Stanisława Ignacego Witkiewicza (tekst z 1975 roku, opracowany przez Deglera). Inny charakter — naukowy — ma pozostałych sześć opracowań. Pawlak opisuje egzamin maturalny Witkace­go, Wojciech Sztaba — studia artysty w Akade­mii Sztuk Pięknych w Krakowie, Okołowicz — dzieje znajomości Witkacego z Janczewską oraz ich plany matrymonialne zakończone samobójstwem dziewczyny, Daniel Gerould — wyprawę na antypody z Bronisławem Ma­linowskim (Podróż Witkacego do tropików: itinerarium cejlońskie), Krzysztof Dubiński — służbę Witkacego w armii carskiej, w Lejbgwardii Pawłowskiego Pułku, a Degler — skomplikowane dzieje małżeństwa Witka­cego z Jadwigą Unrużanką.

Wszystkie teksty opatrzone są przypisami, informującymi o etapach badań nad poszcze­gólnymi tematami, o dotychczasowych pub­likacjach, ustaleniach poprzedników. Dodat­kowym ułatwieniem jest zestawienie biblio­graficzne, porządkujące dorobek witkacolo­gów. Indeks osób ułatwia znalezienie poszu­kiwanej informacji.

Czytelnik dostaje kompendium wiedzy „na dziś”. W biografii Witkiewicza dużo było chwil trudnych, zdarzeń zawikłanych, faktów przemilczanych lub przeinaczanych. Wielolet­ni trud badaczy i wielbicieli dorobku artysty doprowadził do rozwikłania wielu zagadek, odsiania prawdy od plotki i blagi. Na pewno jeszcze niejeden dokument wypłynie w przy­szłości, ale omawiana Kronika stanowi solidny fundament wiedzy rzetelnej, gromadzonej w naj­lepszej wierze — bez kłamstwa, ale też bez pod­kręcania sensacyjności. Z lektury dziewięciu­set stron wyłania się wielostronny obraz nie­zwykłego człowieka i wyjątkowego artysty.

Malinowski zapisał w swoim Dzienniku zna­mienne zdanie o wieloletnim przyjacielu: „Bez­względnie uznaję jego sztukę, podziwiam in­teligencję i wielbię indywidualność, ale nie znoszę charakteru”. Kronika życia i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza dostarcza bogatego materiału, który ułatwia przemyśle­nie naszego stosunku do Witkacego jako ar­tysty, filozofa, ale nade wszystko — człowieka.

Książka zawiera 226 czarno-białych ilustra­cji, znakomicie dokumentujących miniony czas, a zarazem wspomagających wyobraźnię czytelnika. Pokazują one portrety rodzinne, wizerunki rodziców, krewnych i znajomych, ukochane kobiety. Osoba Stanisława Ignacego prezentowana jest od niemowlęctwa po ostatni pastelowy autoportret z sierpnia 1939 roku. Część reprodukowanych zdjęć jest autorstwa samego Witkacego. Ilustracje pokazują nie­które obrazy i rysunki, strony tytułowe ręko­pisów (na przykład Macieja Korbowy i Bellatrix) okładki katalogów i publikacji, plakaty, dokumentację teatralną (na przykład „S.I. Witkiewicz i Teofil Trzciński wśród aktorów po prapremierze Tumora Mózgowicza w tea­trze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 30 czerwca 1921” czy Witkacego „projekt dekoracji do prapremiery Pragmatystów w teatrze «Elsynor» w Warszawie, 29 grudnia 1921”). Moż­na nawet przypatrzeć się Witkacemu ze wspo­mnianą kotką Schyzią albo Jadwidze Witkiewiczowej z tygryskiem na rękach. Niektóre zdjęcia stanowią wyjątkowo cenny komentarz do faktów biograficznych, jak na przykład „S.I. Witkiewicz odgrywający ducha w miejscu sa­mobójstwa Jadwigi Janczewskiej w Do­linie Kościeliskiej, fot. Józef Głogowski, lata trzydzieste XX wieku”.

Fakt, że w książce zamieszczono liczne foto­grafie zrobione przez samego Witkacego, jego projekty plastyczne, a także liczne cytaty z oso­bistej korespondencji, sprawia wrażenie, jakby oddawano głos bohaterowi. On sam komentuje opowieść o sobie, uzupełnia ją włas­nym spojrzeniem, wtrąca gorzkie lub ironiczne komentarze, dopowiada to, co udało się ustalić i opisać badaczom zafascynowanym jego osobą.

Miłośnicy twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza znajdą w omawianym tomie mnó­stwo szczegółów pozwalających lepiej zro­zumieć dzieje życia, wpływ zdarzeń osobistych i historycznych na twórczą osobowość arty­sty. Dla czytelników znających go mniej książ­ka na dłuższy czas pozostanie źródłem infor­macji zarówno podstawowych, ujętych w se­rię dat, faktów i nazwisk, jak i informacji po­głębionych, rozpisanych na szersze studia („Appendix"). Warsztat naukowy z kolei pozwoli następnym pokoleniom witkacologów konty­nuować badania od punktu, w jakim wiedza o Witkacym znajduje się dzisiaj.

Można też czytać Kronikę jak powieść bio­graficzną, nie zwracając uwagi na uczone przy­pisy. Będzie to wówczas pasjonująca opo­wieść o świecie z przełomu XIX i XX wieku oraz o Polsce przed II wojną światową, o artystycznej bohemie Zakopanego, o dalekich podróżach, o miłości, strachu, depresji, o przymusie bycia artystą, o dziwnym dzieciństwie, trudnym dorastaniu i brzemiennych w skutkach życio­wych decyzjach. Łatwiej jest zrozumieć dzieła Witkiewicza, gdy zna się jego życiorys, ale z dru­giej strony sama biografia dostarcza materiału na pasjonującą powieść.

Ta książka warta jest lektury w dowolnej perspektywie.

tytuł / Kronika życia i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza 

opracowanie / Anna Micińska, Janusz Degler, Stefan Okołowicz, Tomasz Pawlak 

wydawca / Państwowy Instytut Wydawniczy

miejsce i rok / Warszawa 2018

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji