Artykuły

Terra Incognita

Opisanie twórczości i dokonań artystów, których sztuka podlega pewnym klasyfikacjom czy określeniom, stanowi wyzwanie. Zwłaszcza, gdy wiadomo, jaki gatunek twórca uprawia najchęt­niej, w jakim czuje się najlepiej i jak sam nazywa siebie i swoją sztukę. Zazwyczaj trudno o tego typu definicje, szczególnie, gdy dokonania twórcze artystów są dalekie od jed­noznacznych określeń, choćby gatunkowych. Wyzwania tego podjął się jednak czeski dramaturg i badacz teatru muzycznego Lukáš Jiřička. W wydanej właśnie przez Instytut Teatralny książce Zdobywcy scen akustycznych. Od radioartu do teatru muzycznego. Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring opisuje on dokonania artystów, których twórczość wymyka się jednoznacznym klasyfikacjom, ale oscyluje między radioartem, Hörspiel, muzyką współ­czesną i teatrem muzycznym.

Wszyscy bohaterowie tej książki wywodzą się z obszaru niemieckojęzycznego i są sobie bliscy pokoleniowo (urodzeni w końcu lat pięćdzie­siątych lub na początku lat sześćdziesiątych poprzedniego wieku). Wszyscy łączą muzykę z tekstem, dźwięk z obrazem. Ich działania częściej stanowią przedmiot zapisu płytowego niż zostają wystawione na scenie, ale wszyscy oni są przecież, jak określa ich autor, reżyserującymi kompozytorami.

Książka ta nie jest biografią czworga artystów, raczej esejem o ich dokonaniach i twórczo­ści. Nie jest też uporządkowana pod względem chronologicznym ani nie opisuje wszyst­kich dokonań artystycznych omawianych bohaterów. Jiřička uważa ich za najbardziej aktywnych twórców tego gatunku. Odnosi się do poszczególnych prac i za ich pomocą pokazuje przemiany samego gatunku, które następowały wraz z rozwojem technik kompozytorskich.

Na pewno ważnym elementem tej książki są wywiady z jej bohaterami, które autor prze­prowadził w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Jiřička nie traktuje ich wszystkich z jednakową atencją. Najwięcej miejsca poświęca dokonaniom i sposobowi pracy Heinera Goebbelsa. Trudno się zresztą dziwić. Z całą pewnością działania artystyczne i sposób pracy Goebbelsa są Lukašowi Jiřičce najlepiej znane. Autor studiował dramaturgię na Akademii Te­atralnej w Pradze; w ramach studiów odbył staż w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Giessen, gdzie uczył się właśnie u Goebbelsa. Najwięcej jest zatem w książce rozmów z tym artystą i najbardziej dokładne są opisy jego przedsta­wień czy instalacji.

Polskiej publiczności dokonania Goebbelsa są również najbardziej znane; wielokrotnie pokazywał on tutaj swoje instalacje (ostatnio w roku 2016 na festiwalu Instalakcje w Nowym Teatrze w Warszawie zaprezentowane zostało jego dzieło Stifters Dinge, określane jako kom­pozycja na pięć fortepianów bez artystów; wówczas także odbyła się promocja książki Goebbelsa Przeciw Gesamtkunstwerk). W roku 2016 na festiwalu Era Nowe Horyzonty zapre­zentowana została opera Zagubiona autostrada Olgi Neuwirth. Dokonań Andreasa Ammera czy Helmuta Oehringa polska publiczność nie miała jeszcze okazji dobrze poznać.

Lukaš Jiřička świadomie wybiera twórców z nie­mieckiego obszaru językowego, wiele jest też w jego książce odniesień do teatru Bertolta Brechta czy dramatów Heinera Müllera. Jiřička przygląda się współpracy kompozyto­rów z twórcami literackimi. Zwraca uwagę opowieść o współpracy Elfride Jelinek z młodziutką wówczas Olgą Neuwirth. To historia nie tylko o przyjaźni, lecz także o tym, jak sam język: gęsty, wyrazisty i rytmiczny może stać się inspiracją do powstania utworu muzycznego.

Czeski autor pochyla się również nad zjawiskami związanymi ze sztuką radiową i kompozy­cjami na scenę, odwołując się do rodzimych twórców, analizuje sam gatunek sztuki radiowej. W ostatniej części książki, bogatej w wywiady, znajdują się także rozmowy z twórcami nieco starszymi i bardziej doświad­czonymi: Jaroslavem Krčkiem (kompozytorem, dyrygentem, kierownikiem zespołu Musica Bohemica, który wspólnie z poetą Zdeńkem Barbórką przygotował czterokanałową instala­cję Nevéstka Raab, emitowaną jako instalacja przestrzenna) oraz z niemieckim kompozyto­rem i profesorem muzyki eksperymentalnej Dieterem Schneblem. Obaj, urodzeni w latach trzydziestych, obserwowali powstawanie form radiowych, eksperymentów związanych z prezentacją muzyki współczesnej.

Lukáš Jiřička pokazuje, jak ponad pięćdzie­sięcioletnia historia radioartu wpłynęła na dzisiejszą percepcję odmiennych widowisk, a także przemiany teatru muzycznego. Bo­haterowie Jiřički do dojrzali kompozytorzy, którzy niejeden eksperyment twórczy mają za sobą. Warto poznać ich droąę, ale i ąatunek, który Niemcy pięknie określają jako Hörspiel. Wówczas łatwiej się zastanawiać, w którą stronę będzie się rozwijał język sceniczny i jaką rolę odąrywać w nim będzie sama kompozycja.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji