Artykuły

Wigilijne wizje Youriego Vámosa w Operze Wrocławskiej

Opera Wrocławska po raz kolejny zaskoczyła widzów niekonwencjonalną obsadą reżyserską w przypadku klasycznego dzieła: po Irinie Brook i sukcesie jej bardzo uwspółcześnionego wyda­nia Kopciuszka Gioacchino Rossiniego, przyszła kolej na rów­nie udaną i niebanalną insceniza­cję Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta, której doko­nał André Heller-Lopes. Umieścił on mianowicie tytułowego boha­tera wraz z pozostałymi postacia­mi w szpitalu psychiatrycznym. Natomiast w grudniu minionego roku wystawiono Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego, który wprowadzał widownię w klimat nadchodzących świąt Bożego Narodzenia w dość niety­powy dla tej klasycznej opowieści sposób. Nietypowy, lecz absolut­nie trafiony.

Reżyser i choreograf Youri Vámos postanowił przełamać stereotyp klasycznego spektaklu baletowego opartego na nowe­li E.T.A. Hoffmanna — i bardzo zgrabnie połączył go z Opowieścią wigilijną Charlesa Dickensa, kon­centrując się przede wszystkim na jej głównym bohaterze, czyli Ebenezerze Scrooge’u. Skąpy mizantrop Scrooge, przypomnę, nawiedzony w wigilijną noc przez trzy duchy — przeszłych, teraźniejszych i przyszłych Świąt Bożego Narodzenia, ulega głę­bokiej duchowej przemianie. Motyw Klary i Księcia (zaklętego w figurkę dziadka do orzechów) jest jedynie uzupełnieniem luki w logicznym odbiorze całego widowiska. Nie brakuje w nim jednak tradycyjnych wątków i słynnych motywów tanecznych z Dziadka do orzechów. Klara zostaje przedstawiona jako córka Boba Cratchita (jedynego pracownika Ebenezera), a spełnienie jej marzenia o zabawkowym dziad­ku do orzechów uniemożliwia nie brat dziewczyny, a sam Scrooge, łamiąc przyrząd na drobne czę­ści. Postać Dziadka do orzechów nie przechodzi spektakularnej przemiany na oczach widzów, lecz pojawia się on jako Książę we śnie głównego bohatera. We śnie wywołanym przez jedne­go z nawiedzających bohatera duchów możemy także podziwiać słynne sceny baletowe, takie jak „Taniec orientalny", „Walc kwia­tów" czy „Taniec cukrowej wróż­ki". Da się zauważyć, że zespół baletu Opery Wrocławskiej jest w znakomitej formie — wszyscy tańczą z lekkością i wdziękiem przy wsparciu dzieci ze szkoły baletowej przy Fundacji Capitol. Znakomity zespół Orkiestry Opery Wrocławskiej poprowa­dził dyrygent od lat związany z tą placówką — Adam Banaszak. W „Walcu śnieżynek" zaprezentował się także chór dziecięcy Opery Wrocławskiej.

Dziadek do orzechów. Opowieść wigilijna Youriego Vámosa to nie­zwykła podróż w głąb nas samych, powrót do naszego wewnętrznego dziecka. Choreograf otwiera przed nami krainę pełną emocji, świat magii, duchów i wróżek, i choć mocno ukierunkowuje odbiór spektaklu, to pozostawia ogrom­ny obszar do indywidualnego interpretowania, bo Vámos łączy ze sobą wiele wątków moralnych i obyczajowych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji