Artykuły

Warszawa. „Ghosting / Dziady”: czytanie performatywne w Instytucie Teatralnym

Instytut Teatralny zaprasza 27 września o godz. 19:00 na czytanie performatywne „Ghosting / Dziady” Krzysztofa Cicheńskiego. Po pokazie odbędzie się rozmowa z twórcami prowadzona przez Joannę Biernacką-Płoską.

Instytut Teatralny zaprasza 27 września o godz. 19:00 na czytanie performatywne „Ghosting / Dziady” Krzysztofa Cicheńskiego. Po pokazie odbędzie się rozmowa z twórcami prowadzona przez Joannę Biernacką-Płoską. Bilety w cenie 20zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

Ghosting to zjawisko społeczne, polegające na nagłym zrywaniu kontaktu i ukrywaniu się przed wybranymi osobami. Jego mechanizmy rozwinęły się przede wszystkim w komunikacji zapośredniczonej przez technologię (telefony, komunikatory, media społecznościowe). Sugestywny choć wciąż niesprecyzowany termin inspiruje do rozważań filozoficznych na temat ludzkiego istnienia na pograniczu światów rzeczywistego i wirtualnego. Pochodną ghostingu jest zombieing polegający na nagłym przywracaniu zerwanej relacji bez podania przyczyny zniknięcia czy przeprosin.


Duch, zombie, zjawa czy na przykład mickiewiczowski upiór („Na świecie jeszcze, lecz już nie dla świata”) to coraz bardziej powszechny stan egzystencjalny wśród żywych, oparty na specyficznej formie „nie-bycia”. Stanowi to także wyzwanie dla współczesnej dramaturgii – postaci tkwią w relacjach, choć nie wchodzą w interakcje, a brak działania może być siłą sprawczą i prowokować bieg wydarzeń. Desperacka próba nawiązania kontaktu z osobą ghostującą, próba przywrócenia zerwanej relacji lub jej jednoznacznego zamknięcia jest porównywalna do wywoływania duchów, stanowi nową formę (cyber-)guślarstwa.


Ghosting / Dziady”


scenariusz, reżyseria, instalacja: Krzysztof Cicheński
występuje: Ewa Kaczmarek
czas trwania: ok. 60 min.
organizator: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego


Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Krzysztof Cicheński (1986) jest twórcą interdyscyplinarnym. Pracuje przede wszystkim jako reżyser operowy, dramaturg i librecista, angażuje się w liczne inicjatywy edukacyjne. Projektuje zdarzenia z pogranicza działań przestrzennych, sound artu i performansu (m. in. instalacje operowe). Autor scenografii i muzyki, reżyser światła, poeta i teatrolog. W latach 2005-2018 Cicheński prowadził niezależną grupę artystyczną Teatr Automaton. Jest wykładowcą na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.


Laureat programu Instytutu Teatralnego „Placówka”, w ramach którego stworzył w 2022 roku „Młyn Djabelski. Biografię dzieła zapomnianego”.


cichenski.com


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji