Artykuły

1 lipca w Teatrze Wielkim

Teatr Wielki występuje 1 lipca z prapremierą nowej polskiej opery, której libretto oparte zostało na pomyśle Adama Mickiewicza i Antoniego Odyńca. Dzieło to, powstałe na zamówienie warszawskiej sceny operowej, nosi intrygujący tytuł Awantura w Recco. Na konferencji prasowej, zwołanej w TW przed tym wydarzeniem, na pytania dziennikarzy odpowiadali twórcy i realizatorzy zbliżającej się prapremiery: kompozytor — Maciej Małecki, librecista — Wojciech Młynarski, kierownik muzyczny przedstawienia — Antoni Wicherek, reżyser — Kazimierz Dejmek i choreograf — Jerzy Graczyk. Scenografem spektaklu jest Andrzej Majewski, a kierownikiem chóru — Lech Gorywoda.

„Profesor Zbigniew Raszewski podsunął mi pewną anegdotę literacką — powiedział Wojciech Młynarski. Otóż, Antoni Odyniec — przyjaciel Mickiewicza opisuje w swych listach z podróży pewien epizod z życia obu młodych poetów, datowany na rok 1329. Okazuje się, że kompozytor Franciszek Mirecki zamierzał wówczas skomponować operę wg szkicu libretta, które miało być opracowane przez Adama Mickiewicza. Pisząc swoje libretto, w dość znacznym stopniu odbiegłem od pierwotnego pomysłu. Starałem się stworzyć powieść o Polaku tamtych czasów, przebywającym na ziemi włoskiej. Awantura w Recco jest operą-buffo z dialogami mówionymi. Naszym zamiarem było zapewnienie publiczności szczerej zabawy. Jeżeli po spektaklu widz wyniesie z teatru jeszcze coś więcej — będziemy zadowoleni.”

„Punktem wyjścia dla mojej muzyki był tekst — uzupełnił Maciej Małecki. Opera ma 3 akty. Muzyka skomponowana została na dużą orkiestrę symfoniczną, z perkusją i harfami, z partiami baletowymi i chóralnymi. Partie wokalne, napisane przez Młynarskiego stylizowanym językiem Fredrowsko-Mickiewiczowskim, również stawiały przede mną określone wymagania. Starałem się stopić ze sobą i przetransportować dwa żywioły muzyczne: polski i włoski, starałem się również zapewnić bogactwo form — zastosowałem fugę, toccatę, uwerturę, arie, kwartety, dwugłosy, sceny baletowe, etc.”

„Każda nowa opera polska to w naszym życiu muzycznym wydarzenie — dodał Antoni Wicherek. Dzieło Młynarskiego i Małeckiego powstawało prawie na bieżąco. Była to dla nas wszystkich niezwykła przygoda artystyczna. Nową operę witamy z tym większą radością, że w całym naszym 35-leciu niewiele było tych nowości. Pojawiać się zaczęły dopiero ostatnimi laty; opery Rudzińskiego, Blocha, Twardowskiego, Świdra, Penherskiego i oczywiście Krzysztofa Pendereckiego. Awantura w Recco nie jest pierwszą prapremierą polską na naszej scenie. Różni się jednak dość zasadniczo od dotychczasowych. Obfituje w dialogi mówione i wiele samodzielnych numerów, przechodzących w większe sceny. Muzyka jest momentami rodzajem pastiszu. Kompozytor nie obawia się melodii; nawiązuje do Mazurka Dąbrowskiego, do Chopina i Moniuszki. Będzie to z pewnością opera dla widzów, ma szansę stać się trwałą pozycją repertuarową.”

Wśród wielu wykonawców nowej opery znajdą się m.in.: Feliks Gałecki i Jerzy Mahler w głównej roli Tadeusza, Edmund Kossowski i Jerzy Ostapiuk jako Don Alberto, Bożena Betley-Sieradzka, Izabela Kłosińska i Hanna Zdunek jako Sylwia, Jerzy Artysz i Jerzy Kulesza jako Don Marcello, Jerzy Figas i Roman Węgrzyn jako Orlando oraz Kazimierz Dłuha i Zbigniew Nikodem jako Don Domenico.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji