Artykuły

Teatr

Urodzony 25 marca 1832 w Dwikozach pod Sandomierzem. Absolwent filologii polskiej lubelskiego KUL, od 1975 redaktor kwartalnika „Regiony”. Autor cenionych i popularnych powieści (Nagi sad, Pałac, Kamień na kamieniu) próbujący również swoich sił w dramacie (Złodziej, Klucznik). Tak brzmiałaby najkrótsza biograficzna notatka o Wiesławie Myśliwskim na początku lat osiemdziesiątych. Ostatnie sezony przyniosły znaczne modyfikacje. Myśliwski coraz częściej pojawia się na scenie. Kamień na kamieniu, powieść uznana za jedno z wybitniejszych osiągnięć literackich uzyskała wersję sceniczną, znowu pojawia się (po premierze w 1974) Złodziej, wreszcie Kazimierz Dejmek w ostatnich dniach wprowadził na scenę warszawskiego Teatru Polskiego Drzewo. Drugi nurt twórczości Myśliwskiego nabiera zatem tej samej siły co jego proza, chociaż jak twierdzi z okazji premiery szczecińskiej Złodzieja (na zdjęciu scena zbiorowa inscenizacji Daniela Bargiełowskiego) Ewa Pankiewicz:

Nagi sad, Pałac czy Kamień na kamieniu (…) czyta się powoli, gdyż czytelnik już od pierwszych stron rozsmakowuje się w urodzie tych wspaniałych utworów. Natomiast teksty dramatyczne tegoż autora każą się czytać szybko, niemal zachłannie; urzekają bowiem potocznym, wartkim dialogiem i szczególną duszną atmosferą, budzą ciekawość dla dramaturgicznych rozwiązań i skojarzeń”.

*

Jednym z teatralnych pomysłów Juliana Tuwima stał się Żołnierz Królowej Madagaskaru. Tuwim uwielbiał zresztą przeróbki „podróbki”, jednym słowem pracę nad cudzym tekstem. Tym razem była to stara farsa Stanisława Dobrzańskiego. Jak doszło do scenicznej adaptacji wspominał prowadząc przedwojenny Teatr Letni w Warszawie Janusz Warnecki. We wspomnieniu z roku 1963 tak przekazał trudny obraz teatralnej akuszerii:

„Uzgodniliśmy terminy. Przestrzegał ich (Tuwim) zawsze z niezwykłą punktualnością. Główne role pisał dla Miry Zimińskiej i Mariusza Maszyńskiego. Już po tygodniu pierwszy obraz był gotowy. Poszliśmy z Tadeuszem Sygietyńskim (powojenny twórca Mazowsza miał być autorem muzyki) na Mazowiecką do Tuwima. Zastaliśmy go w niedobrym nastroju. Okryty pledem leżał na kanapie i narzekał na brak inwencji.

— Wszystko do chrzanu, niczego z tego nie będzie…

Wreszcie rozpoczął czytanie. W miarę jak ożywiały się nasze twarze, zły nastrój pryskał: Tuwim nabierał rozpędu. Obraz był doskonały, stwierdziliśmy to obaj z Tadeuszem. Wtedy zerwał się z kanapy, wybiegł i wrócił z plikiem luźnych kartek. Gotowy był i drugi obraz. Po kilku tygodniach całość poszła na maszynę”.

Czy tyle twórczych wątpliwości mają bydgoscy realizatorzy Żołnierza (Jerzy Wróblewski — reżyser Ryszard Strzemboła — scenograf i Przemysław Śliwa — choreograf) tego dowieść musi ich propozycja przedstawiona na deskach miejscowego Teatru Polskiego (na zdj.: Krystyna Bartkiewicz Jako Kamilla i Roman Metzler jako Mazurkiewicz).

*

Brwinów, willa Bartkiewicza, siedziba Towarzystwa Przyjaciół Brwinowa. Oto najpełniejszy adres powstałego przed 15 laty Teatru przy Stoliku, teatru bez biletów rekwizytorni, dotacji. Na afiszu Zegarek Jerzego Szaniawskiego, przygotowany z miejscowymi pasjonatami przez panią Danutę Śliwę. W teatralnej wędrówce po Polsce o Brwinowie zapomnieć nie należy.

*

Schizma Jerzego Zonia „grzecznego” przez lat wiele wychowanka Teatru STU, oznaczała przed dziesięciu laty założenie nowej teatralnej grupy. Tak powitał Teatr KTO, którego młody zespół imponuje ponadprofesjonalną sprawnością fizyczną. Trening prowadzony konsekwentnie przez kierownika teatru daje rezultaty. Czy nowy spektakl, którego premiera miała miejsce w hali krakowskiego Sokoła, napoczętej przed laty teatralnie przez słynne Kantorowskie seanse Umarłej klasy i Wielopole, Wielopole potwierdzi te uogólnienia? Nazywa się Do góry nogami nosi podtytuł gatunkowy „buffo”, zaś Zoń i Wojciech Graniczewski (autor scenariunsza również wychowanek Jasińskiego) twierdzą że inspirowało ich życie i twórczość Charlie Chaplina, Woody Allena i innych. Ci „inni” mogą być zresztą w publicznej konfrontacji najważniejsi.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji