Danuta Grochowska odpowiada Piotrowi Wyszomirskiemu
Po publikacji artykułu "Jak rozmawiać o Operze Bałtyckiej i Bałtyckim Teatrze Tańca?" dostaliśmy list od pani Danuty Grochowskiej, zastępcy dyrektora Opery Bałtyckiej w Gdańsku, który publikujemy bez skrótów. Pod listem krótka odpowiedź - pisze Piotr Wyszomirski w Gazecie Świętojańskiej.
Szanowny Panie Redaktorze,
w nawiązaniu do opublikowanego przez Pana na portalu gazetaswietojanska.org tekstu "Jak rozmawiać o Operze Bałtyckiej i Bałtyckim Teatrze Tańca", pozwalam sobie przesłać Panu następujące uwagi - spostrzeżenia:
1) Dyrektor Marek Weiss zgodnie z Uchwałą Zarządu Województwa Pomorskiego nr 1000/81/07 został powołany na stanowisko dyrektora naczelnego Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku na czas nieokreślony.
W 2012 roku w związku ze zmianą zapisów w Ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Art.15) wprowadzony został obowiązek powoływania dyrektorów instytucji kulturalnych na czas określony na okres od 3 do 5 sezonów. Zgodnie z obowiązującymi zasadami Zarząd Województwa Pomorskiego w sierpniu 2012 roku powierzył Markowi Weissowi od dn.1.09.2012 stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku na okres 4 sezonów artystycznych.
Nie jest zatem ani zgodne z prawdą ani zręczne określenie w tekście "trzecia kadencja".
2) Opera Bałtycka i Bałtycki Teatr Tańca prezentują spektakle poza swoją siedzibą tak często jak to jest możliwe finansowo i sensowne artystycznie. W ostatnich 5 latach Opera Bałtycka i Bałtycki Teatr Tańca brali udział w następujących występach poza siedzibą:
2010:
Bydgoszcz - Opera Nova "Eugeniusz Oniegin"; Bydgoski Festiwal Operowy (30 kwietnia)
Warszawa - Teatr Wielki-Opera Narodowa "Romeo i Julia"; występ gościnny z okazji 60-lecia Opery Bałtyckiej (8 czerwca)
Warszawa - Teatr Wielki-Opera Narodowa "Ariadna na Naxos"; występ gościnny z okazji 60-lecia Opery Bałtyckiej (9 czerwca)
Poznań - Teatr Wielki "Out"; (7 października); występ gościnny z okazji 100 lecia poznańskiej sceny operowej
Kraków "Halka"; Festiwal Muzyki Polskiej (8 listopada)
2011:
Warszawa - Teatr Narodowy "Święto wiosny" - premiera (21 marca)
Kassel w Niemczech - Staatstheater "Romeo i Julia"; (13 maja)
Warszawa "Czekając na..."; VII Festiwal Teatrów Tańca "Zawirowania" (28 czerwca)
Bytom "Tamashii"; XVIII Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej (30 czerwca)
Poznań "Czekając na..."/"Święto wiosny": VIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca (24 sierpnia)
Paryż we Francji "Madame Curie"; światowa prapremiera z okazji Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (15 listopada)
2012:
Bydgoszcz - Opera Nova "Madame Curie" - XIX Bydgoski Festiwal Operowy ( 1 maja)
Bielefeld w Niemczech "Czekając na / Święto wiosny"; Festiwal Tańca w Bielefeld (17 lipca)
Bielefeld w Niemczech "Windows / Six Dances"; Festiwal Tańca w Bielefeld "Fest mit Polen"(19 lipca)
Bangkok w Tajlandii "Czekając na / Święto wiosny"; 14. International Festival of Dance and Music (21 września)
Łódź "Salome" ; XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi (13 listopada)
2013:
Kraków "Cool fire"; Festiwal Tańca Współczesnego KRoki (12 marca)
Wrocław - Teatr Polski "Sen nocy letniej"; wydarzenie towarzyszące kongresowi ISPA (International Society for the Performing Arts) (19 czerwca)
Poznań "Cool fire"; X Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca w Poznaniu (18 sierpnia)
Karków "Ubu Rex"; Festiwal Emanacje (3 października)
Warszawa - Teatr Wielki-Opera Narodowa "Sen nocy letniej" / "Święto wiosny"; festiwal V Dni Sztuki Tańca (10 listopada)
2014:
Stambuł w Turcji "Sen nocy letniej"; Międzynarodowy Festiwal Teatralny w Stambule -
(2 spektakle 31 maja)
Tianjin w Chinach "Madame Curie"; I Międzynarodowy Festiwal Opery i Tańca w Tianjin (2 i 3 września)
2015:
Kaiserslautern i Saarbrücken w Niemczech "Ubu Rex"; Musikfestspiele Saar (27 i 29 czerwca
Warszawa - Teatr Wielki-Opera Narodowa "Fun" / "Śmierć i Dziewczyna" / "Body Master";
VII Dni Sztuki Tańca w Warszawie (18 października)
Londyn w Wielkiej Brytanii "Fedra"; Gala of Spanish Dance and Dancers at The Place
( listopad)
3)
Publiczne ogłaszanie przez Pana, że "kierujący nimi mają tak pogardliwy i wyniosły stosunek do ambitnych, tworzących w trudnych warunkach artystów spoza mainstreamu i wielkich budżetów" wymagałoby jednak konkretnego uzasadnienia i podania przykładów, których my nie widzimy w naszej działalności.
4)
Najbardziej szokująca jest Pana teza o regresie artystycznym Opery Bałtyckiej i Bałtyckiego Teatru Tańca. Recenzje w pismach fachowych polskich i zagranicznych oraz prasie codziennej są z roku na rok coraz lepsze. Szczególnie dotyczy to Izadory Weiss i Bałtyckiego Teatru Tańca, który jest uważany za jedno z najciekawszych zjawisk współczesnego tańca na świecie w ostatnich latach i nie jest to tromtadracja jak Pan napisał tylko konkretne opinie wybitnych fachowców. Oczywiście rozumiemy, że ta ocena jest inna od pewnego czasu w recenzjach Pańskiego portalu i nie polemizujemy z tym, ale jest to chyba niewystarczający argument na tak kategoryczne podsumowania.
Rozumiem, że nasza odpowiedź dobrze przysłuży się Pańskiej idei debaty o Operze Bałtyckiej. W związku z tym będziemy wdzięczni za zamieszczenie tego komentarza na portalu gazetaswietojanska.org.
Od autora
ad. 1 Dziękuję za uściślenie, nie wiedziałem o powoływaniu dyrektora na czas nieokreślony. Na usprawiedliwienie mojej niewiedzy mogę podać jedynie fakt, iż "wszyscy" byli przekonani, że pan Marek Weiss, który prowadzi OB od 2008 roku, kończy właśnie drugą kadencję. Potwierdziło się po raz kolejny, że "wszyscy" znaczy "nikt".
ad. 2 Opublikowałem, co dostałem od OB.
ad. 3 Proszę mi wierzyć, że gdybym zacytował kilka nieprzyjemnych wypowiedzi sterników OB i BTT, byłoby nam wszystkim niezręcznie, a nie jest to moim zamiarem, więc poprzestałem na poziomie ogłoszenia.
ad. 4 To ciekawy temat, bo na pewno nie tylko nasz portal ocenia ostatnie dokonania i zmiany, szczególnie w BTT, jako osłabienie ogólnej dyspozycji.
Z wyrazami szacunku
Piotr Wyszomirski