Baby od kulis
Chcemy stworzyć taki teatralny klub wymiany myśli — mówi Janusz Kijowski, dyrektor Teatru im. S. Jaracza. W sobotę odbędzie się w nim pierwsze spotkanie z cyklu popremierowych dyskusji z twórcami.
Reżyser, autorka sztuki, twórcy muzyki oraz odtwórcy głównych ról — najważniejsze osoby zaangażowane w pracę nad spektaklem Baby pruskie otworzą w sobotę cykl Didaskalia. Razem z publicznością, która wcześniej obejrzy spektakl na dużej scenie, będą dyskutować o inscenizacji utworu, oczekiwaniach i rozczarowaniach z nią związanych. — Chcemy, by teatr stał się w pewnym sensie domem sztuk, gdzie spektakle to tylko zaczyn szerszej debaty — mówi dyrektor Kijowski.
Wymiana myśli
Oprócz autorki Bab pruskich — Alicji Bykowskiej-Salczyńskiej, reżysera — Szczepana Szczykno, twórców muzyki — Wolfganga Niklausa i Marcina Kazińskiego oraz odtwórców głównych ról w spotkaniu wezmą udział goście z zewnątrz. Do dyskusji zaproszono Ewę Stocką-Kalinowską, dziennikarkę Programu II Polskiego Radia oraz Kazimierza Brakonieckiego, poetę i eseistę. — Chcemy integrować różne środowiska artystyczne, stworzyć przestrzeń wymiany myśli — tłumaczy Andrzej Kijowski. — Nową formułę pokazów spektakli premierowych kierujemy do ludzi sztuki i kultury oraz do miłośników teatru. Publiczność będzie mogła „odpytać” autorów spektakli ze scenicznych intencji, zamiarów i faktów.
Środek procesu
To nie koniec nowych projektów teatru. W poniedziałek o godz. 19 na scenie Margines rusza kolejny cykl teatralny Dramat w działaniu, prezentujący współczesną dramaturgię. Podczas pierwszego spotkania olsztyńscy aktorzy zaprezentują Miasto, w którym mieszkam ja — utwór Iwana Wyrypajewa, jednego z najciekawszych młodych rosyjskich dramaturgów. Cykl Dramat w działaniu to poligon doświadczalny, na którym młodzi reżyserzy będą sprawdzać nowe dramaty przygotowywane w formie czytanej. Każdy z nich ma prawo posługiwania się elementami inscenizacji, np. muzyką czy „podgrywaniem” scen przez aktorów. — Widzowie zostaną wprowadzeni w środek procesu pracy nad spektaklem, dopuścimy ich do etapu próby czytanej — mówi Andrzej Bartnikowski, inicjator cyklu i reżyser pierwszego dramatu. — W tym cyklu będziemy prezentować przede wszystkim teksty prapremierowe dramatu poszukującego, który mówi o ważnych, często niewygodnych sprawach, posługuje się językiem nowej dramaturgii.