Teatru Nowego najnowsze dzieje
Czy człowiek odpowiada całkowicie za świat wciągnięty w zbrodnię? Czy jest inny niż jest, czy żyje wbrew jego naturalnym skłonnościom? Warunki historyczne kształtują ludzi wbrew ich naturalnym dążeniom do niewinności i dążeniom do korzystania z urody świata?
Wiejski chłopak, ciekaw życia, zakochany we wszystkim, co daje natura, zachwyca go ruch, kąpiele w upalny czas, czerwień i soczystość jabłka — to Piotr „król”. Ten sam człowiek wprzęgnięty w losy wojny jest wykonawcą wojennych wyroków, musi zabijać — to Piotr kat.
Pamięć przelanej podczas wojny krwi staje się dla bohatera poczuciem winy, którego potem nie może udźwignąć. Tamte śmierci mącą radość życia, którego sensem i istotą powinno być: żyć w naturze, jabłko zerwać i zjeść, rzekę „targać garściami” za jej „zieloną grzywę”, dziewczęta całować. „Matko naturo… spraw, by syn nasz, podchodząc do noża, z rzeczy śmiertelnych pierwsze ujrzał jabłka…” — takiego losu pragnie Piotr dla nowo narodzonego syna.
Taką problematyką moralną w sztuce A jak królem, a jak katem będziesz wg. T. Nowaka daje pod rozwagę publiczności Teatr Nowy w Poznaniu, który rozpoczął pracę po blisko trzyletniej przerwie, w odnowionym budynku, a co najważniejsze — pod nowym kierownictwem Izabelli Cywińskiej.
Jednocześnie są w repertuarze: Giganci z gór Pirandella, Śmierć Tarełkina Suchowo-Kobylina i monodram Odejście Kaina Marianny Bocian. Zapowiedziane jest wystawienie na tej scenie Wacława dziejów Garczyńskiego przygotowane przez Adama Hanuszkiewicza, będzie Opera za trzy grosze w reżyserii Raula Zarmena, będzie też Maja Komorowska w sztuce reżyserowanej przez Krzysztofa Zanussiego…
Rzecz w koncepcji teatru, który nie tylko co wieczór przedstawi widzom spektakl, ale teatru, wokół którego powstanie kulturotwórcze środowisko: gdzie będą spotkania i dyskusje z publicznością. Środowisko, które skupi ludzi zdolnych i twórczych, a także entuzjastów teatru: gdzie będzie się dziać niekoniecznie bez napięć, ale bez nudy i nijakości.