Artykuły

Warszawa. Blok tematyczny "Wszystko na sprzedaż?" w Powszechnym

"Wszystko na sprzedaż?" to drugi blok tematyczny realizowany w Teatrze Powszechnym zgodnie z misją i programem artystycznym nowej Dyrekcji - Pawła Łysaka i Pawła Sztarbowskiego. W ramach bloku zaplanowane zostały premiery dwóch spektakli - "Szczury" w reż. Mai Kleczewskiej oraz "Aalst" w reż. Radosława Rychcika.

Premiera spektaklu "Szczury" wg Gerharta Hauptmanna w reżyserii Mai Kleczewskiej - 10 stycznia.

"(...) popkultura nie tylko z seksualności, ale także z problemów egzystencjalnych (...) z przemocy, śmierci, miłości, zdrady, nienawiści, potrafiła uczynić ładnie opakowany, dobrze sprzedający się towar". (prof. Krystyna Duniec)

Współczesna gospodarka nastawiona jest nie tyle na zaspokajanie potrzeb społeczeństwa, ile na kreowanie ich. Konsumowanymi dobrami mogą zatem stać się usługi, styl życia, rozrywka, a także wizerunek. Gwiazdy i celebryci obecni w masowej wyobraźni konsumentów świadomie kształtują swój wizerunek i poprzez media sprzedają go odbiorcom. Gdzie jest granica tej autokreacji?

Czy rzeczywiście wszystko jest na sprzedaż?

***

"SZCZURY"

wg Gerharta Hauptmanna

Reżyseria: Maja Kleczewska

Koprodukcja: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

 Premiera krakowska, Festiwal Boska Komedia

7 grudnia 2014

 Premiera warszawska, Teatr Powszechny

10 stycznia 2015

Kolejne spektakle: 11, 13, 14, 15 stycznia, 20, 21, 24 lutego /120 minut bez przerwy/

A kiedy Abraham dowiaduje się od anioła, że nie jest tu po to, by złożyć w ofierze Izaaka, ten pyta: Jak to? W takim razie przyszedłem nadaremnie? Mimo wszystko przynajmniej go skaleczę, aby upuścić trochę krwi. Czy sprawi ci to przyjemność?

W "Szczurach", jak w innych dramatach, noblista Gerhart Hauptmann pokazuje świat w stanie rozkładu zasad i wartości. Przyglądając się społecznej nędzy życia zawsze powtarzał, że chce nieść rebelię, która rozwścieczy publiczność i polityków. Zmuszał i zmusza, by widz kierował wzrok na rzeczy, których nie chce oglądać.

Maja Kleczewska przenosi akcję dramatu do współczesnej Warszawy, wraz z dramaturgiem, Łukaszem Chotkowskim, rozgrywa kolejne sekwencje dramatu w kręgach warszawskich elit, które uzurpują sobie prawo do strofowania i wychowywania społeczeństwa. W przedstawieniu świadomie zostali obsadzeni aktorzy, którzy na co dzień goszczą na srebrnych ekranach w większości polskich domów.

Podobnie jak u niemieckiego dramatopisarza, tak i tutaj dopuszczeni do głosu zostają również ludzie spychani na margines. W przedstawionym na scenie świecie nie da się łatwo oddzielić dobra od zła, a funkcjonujące w nim postacie uwikłane są w skomplikowane środowiskowe zależności. Niepohamowane i sztuczne pragnienia, które napędzają bohaterów "Szczurów", wiodą ich wprost do autodestrukcji. Ceną, którą będą musieli zapłacić, jest drugi człowiek i własne człowieczeństwo. Jeśli bowiem można pragnąć wszystkiego, jeśli wszystko można kupić, to wszystko też może być na sprzedaż. Człowiek przede wszystkim.

Spektakl w Teatrze Powszechnym to drugie, po prapremierze w 1911 roku, wystawienie "Szczurów" w Polsce.

Spektakl dla widzów dorosłych.

***

ZAPLANOWANE WYDARZENIA:

11 stycznia o godz. 18.00 na Scenie Małej odbędzie się wykład performatywny prof. Krystyny Duniec, a 15 stycznia po spektaklu "Szczury" widzowie będą mogli wziąć udział w debacie "Wszystko na sprzedaż?", którą poprowadzi Grzegorz Reske.

***

Pol Heyvaert

"AALST"

Reżyseria: Radosław Rychcik

premiera turecka: 20 października 2014, KSV, Stambuł, Turcja

premiera warszawska: styczeń 2015

realizacja: Salon KSV, Istambuł, Turcja i TEATR POWSZECHNY im. Zygmunta Hübnera w Warszawie

Co niby mieliśmy zrobić? Unicestwiliśmy nasze dzieci. Nie mówcie mi, że nie chcieliśmy dla nich jak najlepiej.

Pol Heyvaert Aalst

W styczniu 1999 roku para młodych ludzi z dwójką małych dzieci melduje się w hotelu na przedmieściach belgijskiego miasta Aalst. Po tygodniu, w zajmowanym przez rodzinę pokoju, policja dokonuje przerażającego odkrycia. Proces rodziców, którzy zamordowali własne dzieci, wstrząsnął opinią publiczną i miesiącami nie schodził z pierwszych stron gazet.

Jak to możliwe, że do takiej zbrodni doszło w bogatym kraju, szczycącym się wysokim poziomem opieki społecznej? Sztuka, oparta na materiałach sądowych z procesu, wnikliwie pokazuje portret psychologiczny dzieciobójców, nie próbując ich usprawiedliwiać. Przede wszystkim jednak zmusza do zadawania pytań o współczesną moralność, konsumpcjonizm i egzystencję ludzi zepchniętych na margines społeczeństwa dobrobytu.

Wydarzenie realizowane w ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych w 2014 roku.

turkiye.culture.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji