Próba przenikania
W baletowej sali ćwiczeń tancerze rozgrzewają się przed próbą do przedstawienia o Męce Chrystusa. Nagle pojawia się grupka obcych w długich płaszczach... Wywołuje to konsternację, która zamienia się w szok, gdy przybyli ekshibicjonistycznym gestem odsłaniają pokrwawione ciała! To Prześladowani, proszący o schronienie przed Prześladowcami... Rozpoczyna się test na wrażliwość, na humanitarność, rozpisany w czasie i przestrzeni.
Następuje wielkie wzajemne przenikanie i przemieszanie - teraźniejszości w przeszłość, miłości i nienawiści, spraw i treści wielkich z prymitywnymi reakcjami i scenkami, Ewangelii z opowieściami apokryficznymi, jednoznaczności i kontrowersji, uszlachetnionego rocka i ogłuszającego techno z monumentalną muzyką Johanna Sebastiana.
"Próba" (to także tytuł omawianego przedstawienia) długo splata głębokie przemyślenia z atrakcyjnymi, nieraz szokującymi, obrazami. Widowisko posiada dłużyzny, ale może się podobać, a nawet miejscami fascynować.
Zbudowane jest na fundamencie tańca klasycznego z mocną ekspozycją dramatycznego wyrazu, ekspresji ruchu i gestu, podkreśloną znakomitą grą świateł. Ta wędrówka przez czas i skrajne stany emocji kończy się rozstrzelaniem ukrzyżowanego Chrystusa... i powrotem do sali prób, do rzeczywistości, do dyskotekowej codzienności.
Balet Teatru Wielkiego z dużym powodzeniem realizuje wszystkie założenia i zadania choreograficzne, prezentując w tym solidne opanowanie techniki klasycznej i konstruując sugestywną narrację. Na specjalne uznanie zasługują soliści, kreujący z wielką perfekcją i swobodą skomplikowane technicznie i wyrazowo główne postaci opowieści: Jezusa - Sebastian Solecki, Judasza - Marcin Dempc i Marii Magdaleny - emanująca dodatkowo naturalnym wdziękiem i urokiem Marta Fiedler.