Artykuły

W cieniu pożądania

Słynny wrocławski alterna­tywny Teatr Pieśń Kozła wprowadza po raz pier­wszy na swoją scenę tekst dramatyczny. Już we wto­rek zobaczymy premierowe "Pożą­danie w cieniu wiązów" ojca drama­tu amerykańskiego Eugene'a O'Neilla.

Ten tekst jest przykładem zaintere­sowania amerykańskiego twórcy relacjami między ludźmi w świetle pato­logii miłości rodzinnej. Zajmowała go psychologia, psychoanaliza, a także mechanizm antycznej tragedii i te mo­tywy zawiera jego sztuka o miłości sy­na do żony ojca, opowieść o współczesnej Fedrze.

Grzegorza Brala, reżysera spek­taklu, także zajmuje głęboko aspekt naznaczenia człowieka przez więzy rodzinne. - Człowiek zostaje napięt­nowany przez rodzinę, z której się wywodzi - mówi. - Szukając szczę­ścia, spełnienia, w życiu często po­nosi porażkę, nie zdając sobie spra­wy, że to lojalność wobec bliskich, wobec spadku, jakim go obarczają, uniemożliwia dostrzeżenie, że jego miejsce w życiu może być zupełnie gdzie indziej. Że może być zaprze­czeniem kierunku nadanego za spra­wą rodzinnych relacji.

W spektaklu grają trzy osoby. Bo­gdan Koca jest ojcem Cabotem. W je­go żonę Abbie przeistoczy się Anna Kerth, właśnie nominowana do fil­mowej szkockiej nagrody BAFTA za główną rolę w filmie "Running in Traffic" Nowozelandczyka Dale'a Corletta. Syna Ebena zagra Dawid Żakow­ski.

O Abbie mówi Anna Kerth: to silna kobieta, z krwi i kości, choć nie jest fe­ministką, chce się po prostu realizo­wać. Staje, jak każda kobieta, między mężczyznami, jest miotana silną żą­dzą posiadania, wieloznacznie rozu­mianą, jak mówi sam tytuł sztuki. Do­konuje wyborów, które okazują się tra­giczne.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji