Artykuły

Beztlenowce

Po sukcesach "Nocy Helvera" przyszła pora na kolejny utwór najpopularniejsze­go obecnie dramatopisarza polskiego Ingmara Villqista. "Beztlenowce" wystawił łódzki Nowy, dwa dni później realizacja autorska trafiła na afisz warszawskich Rozmaitości, zaś telewizyjne widowisko Łukasza Barczyka pokazano w ramach Studia Teatralnego Dwójki. "Beztlenow­ce" to cykl miniatur o ludziach przyciśnię­tych do ściany - przez los, winy, skłonno­ści, fantomy psychiczne. Pozbawionych oddechu. Autor zostawił reżyserom możli­wość dowolnego tasowania jedno­aktówek prosząc jedynie, by kończyć "Lemurami": naiwnym, wmawianym so­bie przez bohaterów marzeniem o szczęściu. Nie posłuchali go ani Barczyk, ani Łukasz Kos w Nowym, który od tego mi­rażu zaczął spektakl, kończąc przygnę­biającym obrazem matki szykującej syna na zbliżającą się śmierć. Na łódzkiej in­scenizacji zaciążyło jednak nie tyle przeczernienie obrazu, ile sama koncepcja zlania aż pięciu etiud (w oryginale poroz­dzielanych, osobnych) w jedno universum. Zaowocowało to powierzchowno­ścią, rozproszeniem uwagi widza; pogubi­ło się parę dobrych ról (rewelacyjny w dyskretnej precyzji rysunku psycholo­gicznego Wojciech Błach). Może korzyst­niej byłoby skupić się na mniejszej liczbie fabuł i na drążeniu w głąb, tak jak zrobił to autor w Rozmaitościach, reżyserując jedynie jedną opowieść - o parze gejów usiłujących, niemal na granicy histerii, ra­tować nieustannie zagrożony związek. Powstało staranne studium, ze świetnymi rolami Jacka Poniedziałka i Marka Kality. Głębi czytania tekstu od Villqista, inscenizatora-amatora mogłyby się uczyć zastępy zawodowców, młodszych i starszych. Przed nim nowe wyzwanie: pełnospektaklowa sztuka, którą sam wyreżyseruje w poznańskim Polskim. Czekamy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji