Artykuły

Dla kogo Feliksy Warszawskie? Kogo typują krytycy? Kto jest faworytem publiczności?

Krzysztof Warlikowski czy Piotr Cieplak? Janusz Gajos czy Mariusz Bonaszewski? Ewa Dałkowska czy Agata Kulesza? Kto dostanie Feliksa Warszawskiego? Wręczenie nagród w poniedziałek wieczorem.

Feliksy Warszawskie to jedyne stołeczne nagrody teatralne dla reżyserów i aktorów.

Wymyślone przez Feliksa Łaskiego, biznesmena z Londynu, mecenasa kultury, który do śmierci je finansował (od ośmiu lat nagrody funduje Grupa Allianz Polska) są jedną z niewielu okazji na podsumowanie mijającego sezonu w Warszawie.

To nagrody, które środowisku teatralnemu przyznają koledzy z branży. Jurorami są przedstawiciele warszawskich teatrów. Werdykt Feliksów Warszawskich w ostatnich latach był często podważany i krytykowany.

Właśnie dlatego postanowiliśmy oddać głos też widzom i kierując się nominacjami (jednej z sześciu kategorii) ogłosić plebiscyt czytelników "Gazety" na najlepsze przedstawienie sezonu. Na głosy czekamy (www.warszawa.gazeta.pl) do poniedziałku do godz. 18. Na razie zdecydowanie prowadzi "Nieskończona historia" Artura Pałygi w reżyserii Piotra Cieplaka - spektakl Teatru Powszechnego.

Czekając na werdykt oddajemy też głos recenzentom. Poprosiliśmy opiniotwórczych krytyków teatralnych o ich typy w poszczególnych kategoriach.

Jacek Sieradzki, krytyk teatralny, redaktor naczelny miesięcznika "Dialog".

Miło pobawić się w uzurpatora i przyznawać nagrody, które za chwilę i tak przyzna kto inny, w wielu zapewne przypadkach zupełnie komu innemu. Wybór wśród reżyserów nie jest łatwy, ale chyba jednak oddałbym głos na Krzysztofa Warlikowskiego ("Opowieści afrykańskie według Szekspira"), który w uprawianym przez siebie autorskim teatrze osiąga pełną dojrzałość. Pośród pań pierwszoplanowych paru dobrze tkwiących w pamięci ról trochę mi w zestawie brakuje. Niemniej bardzo wysoko sobie cenię wyzbyty chęci samoupiększania się, gorzki smutek "Udręki życia" w Narodowym, więc nagrodę chętnie widziałbym w ręku Anny Seniuk. Konkurencja pierwszoplanowych panów jest z kolei bardzo mocna: kłaniając się Gajosowi z "Udręki.." i Bonaszewskiemu ze "Sprawy" postawiłbym na Grzegorza Małeckiego za perfekcyjnie przeprowadzoną, naładowaną niesamowitymi emocjami rolę w spektaklu "W mrocznym mrocznym domu". Spośród pań drugiego planu wskazałbym Agatę Kuleszę, licząc, że ta niewykorzystywana latami aktorka częściej teraz znajdzie sobie miejsce na scenie. Z drugiego męskiego planu wstawiłbym na podium Włodzimierza Pressa za wspaniały, wielobarwny i skromny jednocześnie epizod w "Udręce życia". A spośród młodych poprosiłbym o nagrodę dla Mateusza Banasiuka. Tym chętniej, że w teatrze dali mi ulotkę bez przyporządkowania nazwisk postaciom i - nie pamiętając go z innych spektakli - od dawna głowiłem się, kto tak dobrze daje sobie radę z prowadzącą rolą w bardzo udanych "Zaklętych rewirach".

Wojciech Majcherek, TVP Kultura, krytyk teatralny, autor poczytnego bloga "Nie tylko o teatrze"

- Najlepsza reżyseria: Piotr Cieplak za reżyserię spektaklu "Nieskończona historia" Artura Pałygi w Teatrze Powszechnym. To więcej niż reżyseria, Cieplak jak dyrygent z czułością zestroił oratorium Artura Pałygi, na które składają się słowa, dźwięki, ruchy. Kolejny raz odkrył przed nami tajemnice zwykłego życia.

- Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca: Dominika Kluźniak za rolę Eoliona/ Heliona/ Ja w spektaklu "Sprawa" na podstawie "Samuela Zborowskiego" Juliusza Słowackiego w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym. Ta młoda aktorka w spektaklu Jerzego Jarockiego gra postać będącą alter ego Słowackiego i w jej słowach zawierają się mistyczne treści dramatu. Kluźniak mówi tak, że ten sakramencko trudny tekst w zadziwiający sposób się rozjaśnia.

- Najlepsza pierwszoplanowa rola męska: Mariusz Bonaszewski za Lucyfera/ Bukarego/ Adwokata w spektaklu "Sprawa" na podstawie "Samuela Zborowskiego" w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym. Może najbardziej niesamowita w roli Bonaszewskiego jest nie tylko demoniczność postaci, ale jej głęboko skrywany ludzki charakter, ujawniający się w tęsknocie za Bogiem.

- Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Ewa Dałkowska za rolę Goneryli w spektaklu "Opowieści afrykańskie według Szekspira" na podstawie dramatów Szekspira "Kupiec wenecki", "Otello", " Król Lear", w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatrze Nowym. Kolejna po Stanisławie Celińskiej i Mai Komorowskiej aktorka, która mając już za sobą bagaż rozmaitych doświadczeń potrafi w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego odkryć nowy ton swojego aktorstwa.

- Najlepsza drugoplanowa rola męska: Włodzimierz Press za rolę Gunkela w spektaklu "Udręka życia" Hanocha Levina w reżyserii Jana Englerta w Teatrze Narodowym. Jest na scenie kilka minut, ale jego smutną postać samotnego jak pies Gunkela trudno zapomnieć. Może to jemu, a nie kłócącemu się małżeństwu głównych bohaterów sztuki Levina najbardziej doskwiera udręka życia?

Jacek Cieślak, "Rzeczpospolita":

- Najlepsza reżyseria: Jerzy Jarocki za reżyserię spektaklu "Sprawa" na podstawie "Samuela Zborowskiego" Juliusza Słowackiego w Teatrze Narodowym. Zaskakująco współczesna inscenizacja, wydawałoby się przebrzmiałego dramatu Słowackiego. - Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca: Dominika Kluźniak za rolę Eoliona/ Heliona/ Ja w spektaklu "Sprawa" na podstawie "Samuela Zborowskiego" Juliusza Słowackiego w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym. Niesamowita transformacja niezwykle utalentowanej aktorki. - Najlepsza pierwszoplanowa rola męska: Mariusz Bonaszewski za rolę Lucyfera/ Bukarego/ Adwokata w spektaklu "Sprawa" na podstawie "Samuela Zborowskiego" w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym. Gejzer diabelskich emocji i niezwykły portret człowieka. - Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Ewa Dałkowska za rolę Goneryli w spektaklu "Opowieści afrykańskie według Szekspira" na podstawie dramatów Szekspira "Kupiec wenecki", "Otello", " Król Lear", w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatrze Nowym. - Najlepsza drugoplanowa rola męska: Piotr Polak za rolę Bassanio, Cassio w spektaklu "Opowieści afrykańskie według Szekspira" na podstawie dramatów Szekspira: "Otello", "Kupiec wenecki", "Król Lear" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatrze Nowym.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji