Gnój, na którym rosną ideały
Kartony z napisem „BEER” piętrzą się do sufitu, wystają zza ogromnego portretu jegomościa z sumiastym wąsem. Stolik zastawiony kuflami i butelkami z piwem, puste butelki stoją na podłodze, na półkach, zwisają smętnie na drucikach…
Akcja Audiencji Vaclava Havla rozgrywa się w czeskim browarze, dokąd trafia młody, opozycyjny literat zdegradowany do roli przetaczacza beczek.
Zdeklasowany intelektualista i sfrustrowany przedstawiciel klasy robotniczej prowadzą dialog w ramach sojuszu inteligencko-robotniczego obficie zakrapiany trunkiem.
Browarnik za kołnierz nie wylewa, ale Waniek wylewa gdzie się da: przed siebie, za siebie, pod siebie, do pustych butelek przez lejek i przez rolkę papieru toaletowego…
Frustracja Majstra wynika z niemożności wyrywania się ze środowiska, w którym żyje. Donos kumpli pozbawił go szansy na kierowanie browarem w Pardubicach. O wieczorze z aktorką Bogdanową i spotkaniu Karela Gotta może sobie tylko pomarzyć.
Co innego Waniek! Dla niego praca w browarze stanie się barwnym epizodem w życiu. A może okazać się lżejsza i przyjemniejsza (w magazynie) jeśli literat od czasu do czasu skrobnie na siebie mały donosik wyręczając Majstra.
— Ja mogę tylko robić gnój, na którym rosną wasze ideały. Ty wrócisz do swoich aktorek, a dokąd ja mogę wrócić? — rozczula się browarnik po kilku wypitych piwkach.
Do napisania sztuki teatralnej, w której po raz pierwszy pojawiła się postać literata Wańka, zainspirował V. Havla pobyt w trutnowskim browarze, gdzie przepracował dziesięć miesięcy.
Reżyser legnickiego spektaklu Tadeusz Pliszkiewicz potraktował jednoaktówkę jako moralitet, w którym role są z góry zaznaczone i od razu wiadomo, kto jest dobry a kto zły. A że jest to moralitet współczesny, w trakcie przedstawienia role mogą zostać zmienione a podział zatarty. Jak w życiu.
Godzinne przedstawienie w wykonaniu łódzkich aktorów Andrzeja Jurczaka i Marka Urbańskiego bawi, śmieszy, skłania do przemyśleń, i powoduje… nadmierną suchość w gardle. A zatem — Na zdar pane Havel!
Vaclav Havel Audiencja, reż. Tadeusz Pliszkiewicz, scenografia Barbara Stopka obsada: Marek Urbański, Andrzej Jurczak, premiera 26.01.94 r. Centrum Sztuki — Teatr Dramatyczny w Legnicy.