Artykuły

Na lodzie (fragm.)

"MARTWA KRÓLOWA" w reżyserii Je­rzego Kreczmara. Był to kon­cert gry aktorskiej Jacka Woszczerowicza w roli króla Ferrante i Aleksandry Ślą­skiej - Inez de Castro, ale nie tylko dlatego dramat ten za­sługuje na baczniejszą uwa­gę. Warto spojrzeć, trochę zresztą z ukosa, na samą osobę jego twórcy, na Henry de Montherlanta.

Ten francuski pisarz, uro­dzony w 1896 roku, zafascy­nowany swego czasu twórczością Gide'a i Barresa, głosił w swych utworach idee bliskie poglądom Nitschego, jego wzo­rem budował kult człowieka

silnego. Zafascynowanie to zaprowadziło go w latach hi­tlerowskiej okupacji na po­zycje kolaboracji, za co zre­sztą w powojennym procesie, został (dość łagodnie), ukara­ny. Ten niezbyt pozytywny moment jego biografii nie mo­że przesłonić jednak faktu, iż pisarz to dużej miary, a takie jego dramaty, jak "Port Royal", "Malatesta" czy "Mistrz zakonu Santiago" należą do najznaczniejszych utworów współczesnej dramaturgii. . "Martwa królowa", dramat napisany w 1942 roku, jest pozornie wypełniony histo­rycznymi faktami z dziejów Portugalii XIV wieku. Oto król Ferrante, pragnąc zbu­dować potęgę Portugalii, umyśla sobie mariaż syna, księcia Pedro z infantką Na­warry. Polityczny ten mariaż ma wziąć w kleszcze leżącą między Portugalią i Nawarrą Kastylię. Na przeszkodzie re­alizacji jego planów staje po­tajemne małżeństwo Pedro z Inez de Castro, naturalną (a więc z lewego łoża) córką księcia Kastylii. Doradcy na­mawiają króla do zgładzenia dziewczyny, do czego w koń­cu skłania się silny Ferrante. Inez zginie, ale wkrótce po niej umrze król Portugalii.

Tyle akcja, ale jako się rze­kło, ma ona znaczenie drugo­rzędne, służy raczej autorowi do przeprowadzania głębokiej analizy ludzkich losów, do poszukiwania skomplikowa­nych mechanizmów kierują­cych działaniem człowieka. Wszystko to, oczywiście, przy owym zafascynowaniu czło­wiekiem silnym. Takim jest właśnie Ferrante, mądry, okrutny i obłudny. Życie peł­ne jest jednak niespodzianek i Montherlant, którego poglą­dy oscylują niebezpiecznie w pobliżu faszyzmu, kończy pro­roczo swój dramat, napisany - przypomnijmy - w 42 ro­ku, klęską silnego człowieka, króla Portugalii Ferrante...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji