Cztery oblicza Maryi
"Legendy o Maryi" w reż. Jiří Heřmana w Operze Wrocławskiej na Festiwalu Oper Współczesnych. Pisze Bronisław Tumiłowicz w Przeglądzie.
Bohuslav Martinuo, "Legendy o Maryi", kierownictwo muzyczne Tomasz Szreder, reżyseria Jirí Herman, scenografia Pavel Svoboda, choreografia Jan Kodet, światła Daniel Tesar, Opera Wrocławska, koprodukcja z Narodnim Divadlem w Pradze, premiera 1 października 2010
Na inaugurację II Festiwalu Oper Współczesnych wystawiono zupełnie u nas nieznane "Legendy o Maryi" Bohuslava Martinuo . Dzieło czeskiego kompozytora zrealizowali we Wrocławiu Czesi i oczarowali wszystkich maestrią i profesjonalizmem. Opera zmarłego w 1959 r. Martinuo to cztery niezależne moralitety przybliżające obraz Matki Boskiej w legendach i ludowych wyobrażeniach. Mamy więc Maryję starofrancuską, staroholenderską, morawską i uniwersalną, a muzyka doskonale odpowiada tej podróży przez kraje i epoki, w niebanalny sposób wiąże legendę z rzeczywistością, która zwykle bardzo odbiega od ideału. Opera nie jest więc religijnym misterium, nie niesie ewangelicznej misji. Zaskakuje odwagą spojrzenia, ale jeszcze większym zaskoczeniem jest sceniczna realizacja dzieła, pozbawiona efekciarstwa i do końca przemyślana, wyrazista. Postacie z legendy ruszają się jak ludzie. Upadła dziewczyna o imieniu Mariken świetnie zaśpiewana i zagrana przez Anastazję Lipert daleko odbiega od obrazu Maryi, tak samo jak poszukująca szczęścia poza klasztorem zakonnica - Evgenija Kuznetsova. Diabeł w wykonaniu Jacka Jaskuły jest po prostu stuprocentowym facetem. Połączone chóry Filharmonii Wrocławskiej i opery nie tylko świetnie śpiewają, ale tworzą autentyczne społeczności w poszczególnych epizodach, tańczą, skaczą, wykonują liczne akcje sceniczne i czasem trudno odróżnić chórzystę od baletmistrza. Przedstawienie wyreżyserowane przez Jiríego Hermana, z bardzo prostymi ale uniwersalnie skonstruowanymi dekoracjami Pavla Svobody jest wybitnym dziełem współczesnego teatru, który nie idzie na łatwiznę i nie omija istotnego dyskursu o duchowej kondycji człowieka.